Sunday, June 2, 2013

::Rendang

Assalamualaikum w.b.t.

Gambo aku dengan kawan aku, aku yang rendang tu. 


Dah lame rase tak menulis dalam nada yang serius. Al maklum la, perangai jenis happy go lucky, mane nak serius memanjang iye dak? Papeon ari neh saje duk menggatal ukur ketinggian sediri. Kebetulan jiran sebelah bilik dating, aku pon capai pita pengukur, ukur tinggi die. 158cm. hmmm. Ok la. Pastu aku suroh ukur tinggi aku pulak. 160 cm. Hoyeh!! Menang dari seg ketinggian dengan majority 1cm, atau 10mm. Pakai 10mm la, Nampak besa sket majoriti nye. Hehe. Papepon, aku terdetik nak menulis pasal ketinggian, kerendangan sebenanye, sbb aku neh boleh dikategorikan sebagai rendang la. Kan? Kan? Kan?


Kalau ikutkan statistik, tinggi purata orang asia adelah 160cm ke 170cm. Dan kalau belah belah Eropah sane tu, tinggi purata 170cm ke 185cm. So, aku neh tergolong dalam tinggi yang normal lah bagi warga asia, cumenye aku berade dalam kategori yang paling minimum, tu, 160cm tu. Nak tambah lauk lagi, berat aku 50kg, cuup pakej wat Nampak diri aku neh macam kanak kanak sekolah baru pas PMR. Cume ade misai, tu yang wat aku kantoi umo dah nak masuk suku abad. Kah3.

Kalau ikut BMI tinggi dan berat aku neh membolehkan aku mencapai 19.5 nilai BMI yang mane tu adelah satu nilai yang menunjukkan aku neh ‘underweight’ atau pon tak cukup berat. Ha, Nampak tak, TAK CUKUP BERAT. Bukan tak cukup tinggi. Makanya, tinggi aku neh bia jela gini, ape yang nak diubah adelah berat, bukan ringankan, tapi menambahkan lagi beratnye tu. So untuk aku, ade target berat yang aku nak capai, dapat lagi 10kg, ideal dah la tu. Kene makan banyak banyak neh.

Selame aku hidup neh, tak pernah terlintas pon kat pikiran aku pasal tinggi. Maksud aku tak pernah pon aku rase tinggi aku neh menjadi satu masalah, sbb bagi aku normal la tinggi gini. Bia la orang laen tinggi kaw kaw sampai kepale sangkut pintu, sangkut jejambat kat highway, sangkut kat jambatan KLCC nun. Kesah ape aku. Tapi ari neh terpikir pulak:

“What if my wife someday, is much higher than me?”

Neh sembang KALAU la wife aku satu hari nanti, tu pon KALAU aku kawen, KALAU aku ade rezki untuk kawen bagai. Aku tak kesah pon benanye, KALAU wife aku tinggi skali pon, bia je la, kesah ape aku. Beliau la yang akan sangkut kat pintu bile jalan, sangkut kat jejambat, kepale terhantuk bumbung kerete bagai. Aku sah sah la selamat sejahtere. Hehe.

Cume aku kesian, dan terfikir, perasaan. Ape perasaan wife aku, dapat hasben rendang. Rendah dari die. Die mungkin tak kesah jugak, tapi orang sekeliling, means dari segi moral die, tak ke tekanan die? Tak dinafikan, most of gadis gadis kat planet bumi neh mengimpikan lelaki yang tinggi lampai sampai sangkut kepale kat bulan, sbb bleh tolong dorang sidai baju kat ampaian nnt, tu pon kalau laki tu nak la, dapat spesis yang malas tahap unte, kau orang gadis gadis sekalian, mimpi jela kan, sidai baju sendiri jugak gamaknye. Heh.

Tu jela, aku terfikir, kesian jugak andai aku ditakdirkan dapat wife yang lagi tinggi dari aku, kesian kat beliau, sebab hasben beliau kemetot, chumil tahap gaban. Kesian sebab mesti ade mulut mulut yang mengate, “Eh, chumil nye laki kau”,. Haha. Pape jela.

Ape ape pon, berbalik kepade sebab. Andai wanita tu dah memilih anda sebagai suaminye, ape lagi yang hendak dipertikaikan? Kalau die dah menerime tu, maksudnye die pon tak kesah mengenai tinggi rendah bagai, tak kesah mengenai kekurangan. Lihat la dari sudut yang positif, jangan selalu sangat melihat dari sudut yang negative. Bersyukur dengan ape yang Tuhan kurniakan kepade kite. Kita neh ciptaan Tuhan, dan ingat, ciptaan Tuhan itu sempurna, tiada cacat cela. Siapa kita nak mempertikai kurniaan dariNya? 

Amek kau, ceramah sket. Haha. Laen kali la aku sambung isu neh lagi ye. Sebab seronok pulak cerite pasal bende neh. Tapi orang kate wife tinggi dari hasben murak rezeki ye dak? Hehe. Kebetulan idea abes plak, tadi ade bayak, ntah mane plak hilang. Jumpe karang aku tulis balik kat entry laen. Kejap, baru perasan tajuk: Rendang. Neh rendang, huruf E tu bunyik cam epal. So, neh bukan rendang raye tau!! Haha

ps: Comel tak Kak Ton?? Comellllll…..

No comments:

Post a Comment