Tuesday, November 20, 2012

::Tersentak Lagi Dari Lamunan


Assalamualaikum w.b.t.

Tag: Sawah padi di Tanjung Karang Selangor
Camera model: Blackberry Smartphone Integrated Digital Camera 
 Date Taken: November 15, 2012 (18:11)

Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.
(Surah Yunus Ayat 12)

Kadang Kala Diri Ini Lalai

Teringat lagi mase diri pernah ditimpe kesusahan. hati tak tenang, hidup kalut bagai takde hale tuju. tercari cari diri sendiri, seolah olah diri hanyut dalam lautan tak berpenghujung. Mase tu, takde ape yang muncul dalam minda melainkan mendapatkan pertolongan Allah s.w.t., Tuhan Sekalian Alam. Terkumat kamit membace doa, memohon pertolongan, meminta di permudahkan urusan, ditenangkan jiwe, diberi kekuatan dalam diri menghadapai liku liku kehidupan.

Pertolongan Allah sampai, mempermudahkan urusan, melapangkan jiwe yang kian kusut, memberi sinar harapan di sebalik kegelapan.

Rase bersyukur tak terkire, meneruskan kehidupan penuh gembira, tenang. Tapi manusia itu mudah lupa, diri ini terlalu lemah dengan dunia, terlalu mudah lalai meninggalkan fitrah yang sepatutnya. Diri kembali jauh ke lembah kealpaan. jauh dari Tuhan, jauh dari agama. Terlalu ayik dengan dunia, mengabaikan tanggungjawab sebagai insan, khalifah di muka bumi.

Tersentak Dari Lamunan

Satu hari macam hari hari yang biase, aku duk melayan twitter. Meluahkan macam macam yang selalunye lebih kepade perkare perkare yang merepek bagai. Tersentak kejap bile terbace tweet dati Wardia Safiyah kat twitter beliau. Satu tweet pasal peringatan untuk diri die dan insan lain katenye.

Satu tweet pasal Surah  Yunus, Ayat 12.

Tersentak kejap aku mase tu. Cermin diri sendiri. Itulah diri aku. Sorang insan yang memohon bagai nak rak bile ditimpe kesusahan, tapi bile dah dipermudahkan urusan, kembali ke jalan yang mungkar. Time tu lah aku cermin balik diri sendiri. Aku selalu kate aku dah jumpe diri aku yang sebena bagai, tapi sebenanye belom, jauh lagi perjalanan aku. Yanga de sekarang adelah sorang insan yang penuh dengan kepura puraan.

Tapi kawan aku pesan, bile diri rase kosong, hilang arah tuju, carilah sorang guru, sebagai pendorong untuk menunjukkan jalan yang betol. Kembalilah kepade fitrah katenye, kembalilah mengingati Allah s.w.t. 

Me? Aku tengah ke arah tu. Tersedar dari lamunan, dan tengah carik balik hale tuju hidup. Baru sedar jauh dah aku lari dari erti kehidupan sebenar. Bagi aku, nak berubah tu tak susah, tapi yang susah nak ISTIQAMAH. 

Harap aku ape yang aku cube sampaikan dapat menyedarkan diri sndiri dan orang lain. Ingat sape kite kat muke bumi neh, jangan hanye mencari Tuhan tatkale kesesahan, dan hilang bile di limpahi dengan kesenangan...

ps: Jage yang wajib dulu, cantekkan lagi dengan yang sunat...

No comments:

Post a Comment