Tuesday, December 18, 2012

::Bersyukurlah


Assalamualaikum w.b.t.

Tag: The Dark Knight, tapir sebenarnye, dulu hitan, sekarang bitu.
Camera model: Samsung GT-E2121B Integrated Camera
 Date Taken: May 12, 2011 (14:19)


Sesungguhnye diri neh agak sibuk kebelakangan neh. Al maklum la student lagi kan, extend pulak tu. Generally memang la boleh diibaratkan Heaven in the hell’ tapi as long as pegang title sebagai student, aku tak boleh lari dari tekanan pelajaran. Ceeewah. Anyhow, aku curik curik mase jugak nak tulis post neh, sebab terdetik nak menulis pasal bersyukur neh bile aku terbace satu post yang ramai share kat pesbuk, pasal seorang pakcik dengan anak beliau dan sebuah motor Honda EX5 milik beliau.



Arwah Abah dan Yamaha Cup


Bile aku bace balik cerite pasal pakcik dengan Honda EX5 tu, aku terkenang arwah abah aku dulu. Dalam keluarge, aku adelah yang paling hampir dengan die, al maklum la, anak bongsu kan, tapi tu tak bermaksud aku manje. Tapi kalau aku manje pon dengan abah aku, bukan abah korang. So what? Haha. 

Anyhow, arwah abah takde harte yang melimpah ruah, menggunung tinggi. Ape yang abah ade hanyelah sebuah rumah yang dibine slow slow untuk kami anak beranak berteduh, tempat mak dan arwah abah membesarkan kami adik beradik.
Terkenang aku zaman aku sekolah rendah dulu. Kalau hari hujan, arwah abah akan hantar aku pergi sekolah dengan moto Yamaha Cup pemberian abang aku yang sulong, hasil gaji pertame die kerje sebagai cikgu. 

Moto tu moto biase je, takde ape yang special, top speed 60km/h, tayar senantiase botak, signal tak pernah hidup. Yang pasti, susah nak hidup sebab biase la, moto tak berape nak moden. Tapi cukup menjadi sebuah kenderaan arwah abah aku keluar mencarik rezeki, ke bendang untuk mengusehe kan sawah padi. Dan dari situ lah rezeki untuk anak anak diraih, di semai dan dituai. Untuk membesarkan 10 orang adik beradik, sampai dah bekerluarga dan berkerjaya.

Aku dan Harte Duniawi

Tersentak jiwe bile membace kisah pak cik dan motor EX5 beliau, terkenang aku pade arwah abah dengan motor Yamaha Cup. Dan aku mula semak semula pade diri sendiri. Ape yang aku ade sekarang? Hanye sebuah motor Modenas kriss untuk aku bergerak ke sini kesane, sebuah bilik yang cukup dengan insfrastuktur dan prasarana, cukup dengan kemudahan internet, sebuah komputer dan peralatan aku untuk memasak. 

Persoalannye, bukan kah itu sudah cukup bagi aku? Bukan kan itu semue dah cukup sempurna bagi aku jika dibandingkan dengan insan laen yang tidak ade bende bende yang aku ade? Kenape aku selalu nak yang lebih dari cukup? 

Kalau pak cik tu tak merungut pon duk menghantar anak dengan Honda EX5 dari Gombak ke Melake, kalau arwah abah aku tak merungut membesarkan anak anak dengan serba sederhana, kenape aku nak merungut dengan hidup yang boleh di katekan mewah? Kenape?

Kerane itulah sikap manusie, satu sikap yang jelas!! Sesungguhnya manusie itu tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki, dengan apa yang dikecapi, senantiase mahu lebih, dan lebih dan lebih.

Bersyukur

Muhasabah diri, bersyukurlah dengan apa yang kita miliki sekarang neh. Mungkin bagi kita bende tu bende biase, tapi bagi insan yang tidak memiliki sesuatu yang kita ada, adakah mereka akan iri hati? Adakah mereka akan cemburu? Tidak, kerana mereka bersyukur dengan apa yang mereka miliki.

Ingatkanlah aku untuk senantiasa bersyukur dengan nikmat yang Tuhan berikan. Ingatkanlah aku mengenai rezki Tuhan yang di kurniakan. Ingatk an lah aku untuk senantiasa BERSYUKUR.

Suatu Hari Nanti

Memang aku tak nafikan aku terkadang rasa inginkan lebih dari paa yang aku miliki. Bila tengok kawan kawan ade kerete, aku rase nak ade kerete. Bile kawan kawan ade gadjet, aku rase nak ade gadjet. Tapi bersabarlah, bukan kah itu lebih indah? Teringat aku pade satu ayat, sape yang ucap aku tak ingat la pulak, tapi bunyik nye lebih kurang begini:

“… Aku tahu rezeki ku tidak akan diambil orang, sebab itu hati ku sentiasa tenang…”

Sesungguhnya rezki untuk setiap makhluk itu sudah tersedia, dan tidak akan sekali kali menjadi hak orang lain. Maka bersabarlah, aka tiba masa suatu hari nanti untuk diri mendapat rezki rezki tersebut.

Dari aku, ade ayat yang aku pegang:


“Sesungguhnya rezeki itu telah disediakan oleh Allah, tapi kite masih kene berusaha untuk dapatkan. Begitu juga jodoh, Allah telah sediakan, tapi kita perlu berusaha untuk dapatkan”

Eh jap, pehal ade pasal jodoh? Haha. Takdehal la, sebab ayat neh yang aku pegang, ade link dengan rezeki kire ok la tu untuk di gune pakai dalam post neh kan?

Last but not least, berbalik kepade topik asal, bersyukurlah…

ps: Kerna diri ini sering kali lalai..

2 comments: