Saturday, January 5, 2013

::Aku Adalah Aku


Assalamualaikum w.b.t.



Hari Sabtu, mane boleh tido awal. Bukan ade urusan sangat esok pagi kan? Haha. So, conteng conteng blog sket la kawan. Anyhow, for me doing something for no reason, it's truly rare. There's must be a reason, a trigger for me to do something. Same goes for this post. There are something that put me to say this as a remainder to myself for sure. 

Aku Adalah Aku

Pernah diri meninggalkan, dan pernah diri mencana sesuatu dari jauh walaupun meninggalkan. Suatu perancangan yang tampak jahat dimata mereka, tapi suatu perancangan yang baik untuk dirinya. Pernah diri melihat gerak geri sang pujangga tatkala diri meninggalkan dirinya, suatu yang diri sudah mampu hidu, sudah mampu meramal, kerna diri ini jua manusia biasa, yakin akan perihal itu akan terjadi. 

Diri merancang wacana, agar si pujangga mampu mendapatkan si dia. Diri sedaya mungkin menjadi watak antagonis dalam sebuah ceritera karangan sendiri, tampak kejam, tampak jahat, tampak zalim, agar ceritera terus mengikut garis waktu yang dicanang seawalnya. 

Alhamdulillah. Yang dirancang menjadi seperti diduga. Bertanya diri mengapa sanggup memilih jalan yang begitu sukar? Tersenyum memandang lalu menjawab: Ini jalan ku, aku tahu siapa diri ini, sejauh mana kemampuan ini, apa yang dia mahukan, jalan mana terbaik baginya, kerna aku adalah aku. 

Suatu janji dipegang, agar diri ini tidak sekali kali menjadi seperti pujangga. Mungkin itu caranya, tapi itu bukan cara ku, kerna aku adalah aku. Dan aku bukan dirinya. 

Sesungguhnya perjalanan ini masih jauh, terkadang tersadung di jalan yang rata. Itu perkara biasa. Senyumlah, si dia sebenar yang dijanjikan akan tiba, akan muncul dengan cara sebaiknya. Akan di datangkan si dia yang sebenarnya kepada diri ini dengan cara yang baik. Pabila tiba saat dan waktu itu, diri ini akan menyambut dengan tangan terbuka, dan diri ini akan datang mengambil, dengan cara yang baik jua. 

Diantara masa itu, teruslah melangkah. Perjalanan masih jauh, diri hadir menghadap cermin, aku kenal diri ini, kerna aku adalah aku.

ps: Pergh. masuk air pepagi bute... haha

3 comments: