Thursday, January 31, 2013

::Retro


Assalamualaikum w.b.t.



Memandangkan sekarang neh tengah cuti semeter, makanya diri terlampau banyak mase yang nak dihabiskan. Menconteng contenglah diri ini ke blog sendiri setelah keputusan untuk melepaskan seketika pegangan erat di laman sosial bernama twitter. Kalu tak, sebelum neh duk merapu meraban bagai kat twitter sendiri. Hari neh berminat nak bercerite suatu yang berkaitan dengan dunia retro.


Retro dan Diri

Aku neh kalau nak kate mengikut peredaran zaman tu tak la sangat. Dari segi musik, aku neh banyak berubah. Aku start dengan era penghujung zaman ekolah rendah aku dulu, atau dengan lebih tepat lagi mase darjah 6. Mase tu aku neh banyak dipengaruhi dengan lagu ala ala mat romeo. Ye, agak bangang, sebab mat bunge ketike waktu tu layan lagu Westlife, Back Street Boys dan laen laen. Aku tak layan sangat benanye (nak ngelak), aku terpengaruh dengan akak aku sebenanye (alasan). Masuk asrama mase tingkatan 2, dan mase tingkatan 3 aku mule diracun dengan muzik metal (metal la sangat) cam Korn, Slipknot dan laen laen. Tapi pade waktu tu sebenanye aku banyak mendengar lagu lagu inggeris. Layan beb. Disebabkan aku duk sekolah agame, jikalau rock dan metal itu dianggap negative, maka lagu berunsur nasyid adelah berunsur positive. Untuk itu aku didendangkan dengan 2 genre tu, positive dan negative, poduk die, aku yang neutral. Haha. Papepon, mase neh la aku duk melayan lagu lagu dari In-team, Hijjaz, Rabbani, Raihan dan laen laen, tapi dalam mase yang same melayan jugak lagu Korn, Slipknot, Greenday, Muse, Limpbizkit dan laen laen. 

Masuk sekolah teknik, aku beralih arah pulah melayan lagu lagu terkini mase kini. Karang di kate ketinggalan zaman pulak. So aku pon melayan la lagu lagu melayu yang baru, mendengar radio radio melayu yang hot mase tu, Era. Tapi dalam mase yang same aku melayan lagi lagu lagu inggeris. Hm. ok la kan. 

Berubah Angin

Masuk matrik, aliran aku jadi pelik sket, terkenang zaman kecik kecik dulu yang mane bile aku naek kerete je, abang aku akan pasang lagu lagu retro, di tambah pulak arwah abah aku suke layan lagu lagu rentak irama padang pasir. Makanya aku pon mule la berjinak jinak dengan lagu lagu retro. Masuk!! 

Tak pasti kenape, tapi aku dapat merasekan irama retro memberikan aku semangat dan dalam mase yang same dapat mengingatkan aku kepade zaman aku mase kecik kecik dulu. Kalau datang bilik aku, budak budak neh macam bosan sket dengan lagu lagu yang aku play, sume stok zaman purbekale, zaman 60an~90an. 90an tu dorang bule terime la, sebab masing masing pernah denga, tapi yang 60an~80an tu, aku pon belom lahir, dorang pon belom lahir jugak. Haha. Tapi papepon, musik retro menjadi pilihan aku mase sekarang neh. Kalau naek kerete dengan aku, aku yakin dan pasti korang bule tertido. Almaklumla, lagu lagu retro neh mendayu dayu sket, siap ade syir, pantun sajak bagai. Korang mane tau nak hargai bende bende gitu. Pakai tau. Karang nak kawen bole balas balas pantun ngan pak mertue, nak lagi best, bersajak depan tok kadi mase akad nikah. Haha. 

Dah la, jangan ditanye ape isi yang aku cube sampaikan hari neh. Sebab aku pon tak tau. Men sedap tulis je. Tengah bosan bosan. Media sosial tu dah cukup membuhsankan bagi aku, sbb kawan kawan sume dah keje, wat aku jeles je. nanti la ye, kot kot aku ade idea best nak wat post len kali, nnt aku post bende bende ilmiah sket. 

2 comments: