Monday, January 2, 2012

::Confidence

Assalamualaikum w.b.t.

Posing maut dulu sebelum present...hehe
 
Alhamdulillah, hari nih aku baru selesai dengan presentation Undergraduate Project (UGP) aku untuk sem nih. So, part 1 dah 60% siap, final draft aku kene submit by end of this week…hehe. Sempat lagi nak keja mase nih!!

Confidence

Hm, bercerite pasal presentation mengingatkan aku balik pade keadaan aku satu mase dulu. Memang diri nih full with confidence, boleh present dan menyampaikan maklumat dengan jelas dan lancar…ceeewah. Keyakinan dalam diri tuh satu bende yang bagus, bile kite yakin, sume bende yang kite nak buat akan nampak dengan jelas dan kite mampu melaksanekan tugasan dengan baik dan lancar.

Tapi ade satu tahap diberi name overconfidence!! Yang nih Nampak cam bagus, tapi realitinye tak bagus langsung!! Bole bawak maut woo…(takde la mati..hehe). Bile kite confidence, tak semestinye kite boleh buat sambil lewa, tak focus, relax2 dengan alasan kite dah ade keyakinan yang cukup. Aku amek contoh untuk presentation. Sebelum presentation kite memng kene build our own self confidence so that as during the presentation, kite boleh deliver maklumat yang kite nak tekankan tuh dengan lancar. Sebelum presentation tuh kene lah buat persediaan. 

Persediaan dari segi slide, ilmu2 yang diperlukan untuk menjawab soklan yang mungkin akan ditanye oleh panel (kalau ade la), training untuk menyampaikan maklumat dalam mase yang ditetapkan dan keupayaan kite untuk berhadapan dengan orang ramai. So bile preparation kite dah bagus, dibantu plak dengan self confidence kite yang tinggi, Insyaallah presentation kite tuh nanti akn menjadi presentation yang terbaik!! (Bagi kite…heh)

Ape maksudnye overconfidence???

Overconfidence nih dalam bahase melayu mudahnye keyakikan diri yang melampau. Memang nampak cam bagus kan. Kene dengan keadaannye memang bagus la. Tapikalu tak kene dengan gayenye, overconfidence nih boleh makan diri kite balik.Ade skali pengalaman aku overconfidence untuk presentation. Aku ingat lagi mase tuh, aku dah siap buat slide, dah siap susun2 ayat. Tapi aku tak training langsung untuk present. Sebab aku dah rase yakin dengan keupayaan diri sendiri, yakin aku mampu berhadapan dengan ornag ramai (sebab dah banyak kali present kan).

Kesannye

Mase hari presentation, aku memang nampak confidence, tapi idea dalam kepale hotak tuh tibe2 hilang. Tibe2 blank. Nih sume kuase tuhan. Time tuh aku rase aku mampu sampaikan bende yang aku nak dengan just tengok slide. Tapi ape yang terjadi, bile aku tengok slide yang aku buat sendiri, aku macam takde idea langsung. Terdiam dan tergamam kat depan disaksikan ole rakan2 yang lain. That presentation then been marked by me as the worse presentation ever by me. What a pity.

Pengalaman sebagai pengajaran

So bile aku pernah alami keadaan overconfidence cam tu, presentation UGP nih merupakan penande aras bagi aku untuk menilai semule diri aku dari segi presentation. Tak macam sebelum nih, memang aku confidence, tapi aku persiap sediakan diri dengan secukupnye. Training, susun ayat, belajar presentation depan kawan2. Bile kite buat macam tuh bukan bermaksud kite nih bodo sangat sal presentation, tapi sebagai persediaan untuk membuat presentation yang lancar dan baik. Confidence dalam diri tuh merupekan nilai tambah untuk meyakinkan penilai yang kite nih faham dan tahu ape yang kite cube sampaikan.

Papepon, Alhamdulillah presentation aku hari nih berjalan lancar. Bukanlah presentation aku yang terbaik, tapi aku still berusehe untuk membuat yang terbaik.

My "vertical vane for electrical energy generator" preliminary design

Terime kasih pade kawan2 yang banyak bagi sokongan pade aku, trime kasih pade family aku yang bagi sokongan moral, terime kasih pade evaluators aku yang sporting. Alhamdulillah lecturer aku suke dengan hasil kerje aku, dan dorang nak tengok progress positif aku untuk sem depan. Cume ingat satu bende, bile kite dah berusehe, iringilah dengan doa dan tawakal. Insyaallah, sume akan berjalan dengan lancar. 

ps: Bersemangat untuk buat UGP aku!! ^_^

No comments:

Post a Comment