Sunday, January 1, 2012

::Perutusan Awal Tahun 2012

Asslamualaikum w.b.t

Tepat jam 12.00 am tadi, kite dah pon melangkah masuk ke tahun masihi yang baru, tahun 2012 meninggalkan 2011 dengan 1001 kenangan dan pengajaran. Papepon, secare teorinye, berganti tahun bermaksud bermulenye semule perkiraan tarikh, hari ni 01 Januari 2011 dan disebabkan tahun nih tahun lompat (Februari ade 29 hari), jika umur kite panjang kite akan berkesempatan menyambut pula ketibaan tahun 2013 366 hari akan datang.

Bile tahun baru, persoalan yang akan kite sering kali denga, "Ape azam ko tahun nih?"

Huhu...dah lame gak aku tak pasang apape azam. Bukanlah bermaksud hidup takde azam nih tak gune, tak berpendirian, takde cite2, takde impian. Ade2 tu ade, cume aku tak tekankanlah.

Papepon, aku cume berharap diri aku untuk tahun 2012 nih dan tahun2 berikutnye akan menjadi lebih baik daripade sebelumnye. Usie aku pon dah makin meningkat, tanggungjawab pon dah mule ketare, cume belom nyate. Yang pasti, aku kene persiapsediakan diri untuk memikul tanggungjawab yang lebih besar pade mase akan datang.

Mase bergerak dengan pantas, bagi yang tak menghargainye akan berase rugi. Bagi yang menghayatinye akan rase tak cukup. Bagi yang mengendahkannye akan terus lalai.

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran." (Al 'Asr 103: 1-3)


So, hayati maksud surah tersebut. Surah lazim yang kite sering kali bace time solat (sebab surah pendek). Janganlah kite leka sangat, sebab kite sebenarnye senantiase dalam kerugian kecuali bagi golongan yang:

Beriman
Beramal soleh
Berpesan dengan kebenaran
Berpesan dengan kesabaran

Papepon, selamat tahun baru 2012 daripade admin.

ps: Akan pastikan pengalaman sepanjang 2011 menjadi panduan untuk menjadikan 2012 lebih bermakna... ^_^

No comments:

Post a Comment