Sunday, March 4, 2012

::Kadang Kala Terpaksa

Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: CANON PowerShot A3000 IS; 
F-stop: f/2.7; Exposure: 10 sec; ISO: 100, Focal: 6mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: May 29, 2012 (23:35)

Banyak bende yang kite buat kat dalam dunie neh, tak kire lah untuk diri sendiri ke, untuk orang laen ke, untuk sape2 lah adelah dari kerelaan diri sendiri. Tapi aku brani jamin, mesti ade perkare2 yg kite terpakse buat, terpakse tak buat, terpakse tangguh dan sebagainye. Tak kisah lah mende pon.

Membuat Keputusan
Hari neh meh sembang sket pasal keterpaksaan neh. Dalam buat keputusan, banyak halangan, banyak cobaan, macam2 implikasi, penglibatan individu luar dan kesan jangke mase pendek atau panjang yang kite kene pikir. Last sekali keputusan tetap perlu dibuat, secare rele atau terpakse sebab jauh mane pon kite cube lari daripade untuk buat keputusan, akhir sekali keputusan tuh tetap kite kene buat. Rela atau pakse, tu bergantung pade keadaan.

Hm... aku sendiri pernah rase pengalaman bile terpakse buat keputusasan yang menentukan mase depan sendiri. Pilihan ade kat tangan, jalan tuh dah ade tapi pilihan tetap kene dibuat. banyak keputusan2 penting aku terpakse buat, melibatkan kehilangan orang tersayang, kerugian mase pelajaran, dan kebanyakannye hampir menjatuhkan aku sendiri. Tapi tak buleh nak elak, sebab aku terpakse jugak buat, demi kebaikan orang lain, dan diri sendiri. Memang banyak rugi yang aku tanggung, memang mahal nilai yang aku perlu bayar, tapi sume untuk satu mase depan yang aku sendiri tak pasti.

Kewajipan

Dan bile kite sebut pasal pakse neh, takde kompromi untuk perkare2 wajib. Nak tak nak kene buat!! Sebab ape? Sebab kadang kala kewajipan itu sifatnya terpakse. Aku ambik contoh mudah, solat. Bende wajib!! 5 waktu sehari semalam, subuh, zohor, asar, magrib dan isya'. Pepagi bute, pukul 5.30 pagi dah masuk waktu solat subuh. Bende tuh bende wajib. So, nak tak nak, kite terpakse bangun dan tunaikan solat.

Uiks? Terpakse solat. nampak sangat tak ikhlasnye. Yup, memang perkare wajib tuk kadang2 sifatnye terpakse. Mule2 kite akan rase terpakse, tapi bile hari2 kite pakse diri, InsyaAllah akan jadi satu tabiat dan kite sendiri rase tak senang hati bile tak buat. Kalau bab agame neh banyak lagi la yang kite buleh bincang2, borak2. Tapi aku sendiri bukan arif sangat pasal bende2 neh. Aku pon still lagi belajar, Banyak lagi bende aku kene belajar, nak mantapkan diri sendiri, persediakan diri sendiri. Tapi at least aku buleh share sekadar yang aku tau. Sekolahkan orang tuh, bese la... Haha

Btw, terdetik hati aku untuk post pasal keterpaksaan neh lepas aku bace satu entry daripade syahirul.com kat FB. Satu page yang aku suke, sebab banyak ilmu yang dorang share kat situ. Just take a look then fellas..

Bertudunglah walaupun keadaan terpaksa. Solatlah walaupun keadaan terpaksa. Puasalah walau keadaan terpaksa. Kerana kewajiban itu memang kadang kala sifatnya terpaksa.

Dari keterpaksaan itu perlahan-lahan kita akan menemukan hikmah dan pada akhirnya hati pun menjadi ikhlas untuk beribadah kepadaNya. Jika harus menunggu keikhlasan hati lebih dulu untuk beribadah, sampai bila nak menunggu?

Hidayah bukan untuk ditunggu, melainkan dicari.....InsyaALLAH..

Ia ibarat makanan, jika tidak disuap, manakan ia masuk ke mulut..


ps: Kerana kewajiban itu memang kadang kala sifatnya terpaksa....

No comments:

Post a Comment