Thursday, March 1, 2012

::Satu Perjalanan yang Jauh

Assalamualaikum w.b.t.

(Credit to http://cheapwife.blogspot.com)

Sebuah perjanan kehidupan. Satu perjalan yang sume orang akan rase. macam2 pengalaman korang akan dapat, macam2 kenanagan korang akan tiggalkan, terkenang, tapi yang lebih penting dari perjalanan tuh la yang mematangkan fikiran korang. Same jugak dengan aku, perjalanan yang sangat2 memenatkan. Dah abes ke? Opcoz belum. Even kalu dah mati skali pon, ade lagi perjalanan yang kite kene tempuh. Tapi setakat neh, perjalanan yang nyate neh la kite sume lalui.

Kalau setahun tuh sekilo garam manusie tu kene makan, maksudnye dah 22 kilo garam la aku telan. Banyak tuh!! Umo 40 memang cukup la pakej kene darah tinggi!! Haha. Yang penting garam yang aku maksudkan tuh pengalaman. Pengalaman yang korang buleh dapat kat mane2. macam2 pengalaman aku dapat sepanjang perjalanan kehidupan aku setakat neh.

Aku pernah rase ade kat bawah, aku pernah berade kat puncak, aku pernah jadi macam2 orang, aku pernah buat macam2 kerje, aku pernah jadi baek, jadi jahat, aku pernah berade kat landasan betol, aku pernah tergelincir dari landasan, aku pernah rase macam2 perasaan, aku pernah hadapi macam2 masalah, aku pernah buat macam2 keputusan, aku pernah buat macam2!!!

Perjalanan Mencari Diri Sendiri

Lame aku mikir ape aku buat tuh sebenanye, perlu ke aku buat? Double check rupenye tuh la perjanan aku duk carik identiti diri sendiri. Alhamdulillah aku jumpe sape aku sebena. Ape aku patot buat, ape tanggungjawab aku, sape diri aku yg sebenanye. Syukur sebab aku tak terlalu lambat untuk jumpe diri aku neh.

Tapi dalam proses nak carik diri sendiri bukan senang. Aku pernah rase sakit jatuh!! Bukan jatuh moto, jatuh moto tuh takde hal, bende kecik je. Neh jatuh dalam kehidupan!!! Sakit yg sampai bile2 aku takkan lupe. Sakit yang mematangkan pikiran aku. Sakit yang membentuk diri aku. Sakit yang membawak aku kembali ke landasan kehidupan.

Buat mase neh aku still berade kat dalam dunie belajar. Satu dunie yang satu mase nanti aku akan rindu, same macam aku rindu zaman persekolahan aku dulu. Tapi lame lagi aku kat dalam dunie belaja neh. Jauh lagi perjalanan aku, lebih jauh dari kawan2 aku yang laen (sebab kene extend... haha, siot punye lecturer...!!!!).

Pelan-pelan Kayuh

Tapi takpe, kawan2 aku selalu cakap kat aku, "Relax fiq, kite same2 pelan2 kayuh, nanti sampai jugak". Yup, betol ape dorang kate. Memang perjalanan aku jauh, lebih jauh daripade orang lain, aku akan hilang banyak bende, aku hilang orang yang aku sayang, aku hilang ruang n peluang, tapi yang paling penting aku hilang mase!!

Tapi aku pikir dari sudut positif. Nih merupekan peluang aku untuk makan lebih garam berbanding orang lain (dapatkan pengalaman la). Aku dah bayar satu nilai yang sangat2 tinggi untuk sesuatu yang aku sendiri tak pasti ape kebendenye. Yang aku pasti, tu la mase depan aku, bayaran yang sanagt tinggi!! Kalau baek mase depan aku, maksudnye tuh la nilainye. Tapi kalau buruk mase depan aku, maksudnye tuh la ujian untuk aku. Sejauh mane mase depan aku, aku sendiri tak pasti... Hoho.

Perjalanan aku masih jauh, lebih jauh dari yang aku jangkekan. Aku pernah kate perjalanan aku sangat2 jauh, tu pasal aku tak sanggup bagi sape2 tunggu aku. Yang pasti satu hari nanti aku akan sampai. Dan aku pasti akan ade yang menyambut ketibaan aku, sape? Dimane? macam mane? Aku tak tahu.... Aku masih berjalan....

ps: sekadar nak bagi tau aku lambat abes blaja!!!.. Haha... Takpe la, rezki lambat la tuh, keje lambat, kawen lambat, ade anak lambat..... dem, takde ke yg cepat dalam hidup aku neh??? haha... malang sungguh!! =P

No comments:

Post a Comment