Thursday, April 12, 2012

::Lagi Gempa Bumi di Acheh


Assalamualaikum w.b.t.


Kedudukan pusat gempa bumi yang melanda pada 11 April 2012 serta pusat gegaran susulan.
(Credit to http://www.bbc.co.uk)

Petang 11 April 2012, lebih kurang jam 4.35 petang, aku tengah lepak2 kebosanan. Baru je lepas log out dari FB pastu baring2 kat sofa sambil layan cerite CatDog kat TV9. Mase tengah baring tuh aku dapat rase badan macam bergoyang sikit. Mengingatkan aku pade situasi gempa bumi yang melanda bumi Aceh 7 ke 8 tahun yang lepas perasaan yang sama!! Aku berdiri dan rase diri macam tak stabil. Aku tengok cermin kat ruang dapur, bergoyang!! Aku pergi bilik air untuk check air dalam kolah, berkocak kuat!! Sah, ade gempa bumi. Lame jugak keadaan tu, lebih kurang 1 ke 2 minit aku dapat rase gegaran. 

 Aku klua dari rumah, mak cik aku tanye, "Apet!! Ade rase gempa bumi tak??". "Ade!!", gitu jela aku jawab. Kebetulan mak aku dengan akak aku baru balik dari pekan, aku pon bagitau ape yang aku rase kat dorang, mase tuh still lagi rase goyang. Aku masuk balik kat dalam rumah pastu tanye kat abang ipa aku, rase tak gempa bumi? "Rase" katenye. Fuhhhh... Truly precious experience. Kali kedua aku merase kesan gempa bumi, menariknya, aku rase kesan gempa dari bumi yang same, bumi Acheh, utara kepulauan Sumatera, Indonesia. 

Selesai gempe bumi, aku tunggu update daripade tv, (sebab komputer tengah install update pulak!! tak bole kacau). Tapi dalam mase tuh akak aku carik info kat internet. Ape yang die dapat??? Laporan awal gempa bumi kat Acheh merekodkan 8.9 skala rektor!! 0.1 kurang daripade yang melanda Acheh pade Disember 2004. Memang patot pon aku rase gempe nye. Pape pon, Alhamdulillah, selamat. 

Laporan daripade laman web United Stade Geological Survey menyatekan yang magnitud gegaran gempa bumi adelah 8.6 skala rektor. Pastu ade lagi 3 4 gegaran susulan, satu fenomena biase bile ade gempa bumi. Tapi kali nih yang menariknye, gegaran susulan mencecah 8.0 skala rektor, agak tinggi dan satu fenomena yang luar biase. Sebab selalunye, magnitud gegaran susulan lebih rendah, kalau gegaran pertama 9.0, gegaran sesulan sepatutnye dalam lingkungan 3.0 ke 7.0 skala rektor gitu la. 

Aku tak bole cerite banyak pasal bende neh sebab aku pon mengikuti update terbaru mengenai gempa bumi neh kat internet dan lain2 media. Papepon berharap agar tiade bencane yang lebih buruk akan melande bumi Acheh tu sendiri dan negare2 sekitar. Amaran tsunami dah di keluarkan kepade 24 negare berhampiran termasuk Malaysia dan di lautan Hindi, tapi dah di tarik balik sekitar jam 11.00 malam waktu Malaysia. Alhamdulillah, pengalaman gempa bumi di Acheh Disember 2004 memberi pengajaran bermakne buat banyak pihak yang mane kali neh amaran dan laporan awal, info dan keselamatan tersebar dengan cepat, pantas dan menyeluruh.

Berharap agar saudare2 seagama di bumi Acheh dilindungi daripade malepetake dan bale bencane InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment