Tuesday, January 29, 2013

::Sempurna Akhirnya


Assalamualaikum w.b.t.



Final Project untuk aku bukanlah suatu punca kenape aku terpakse melanjutkan tempoh pengajian aku kat UTM neh, tapi sekadar kesan sampingan daripada punca sebenar. Tapi papepon, kesan yang ditinggalkan oleh Final Project aku neh adelah sangat mendalam, bukan dari segi kejuruteaan die, tapi dari perspektif laen, dari segi pengalaman yang ditimba sepanjang perjalanan aku. 


Alhamdulillah

Bersyukur sangat sangat, sebab aku berjaye menyempurnakan Final Projek aku, dan tepat jam 8.15 pagi tadi, aku dah pon menghantar thesis aku ke pejabat fakulti. Make dengan itu, sempurnalah sudah satu chapter daam perjalanan aku kat UTM neh, tinggal satu lagi sub chapter pendek, yang sangat sangat sikit, tapi masih menjadi sebab aku ditahan di bumi skudai neh. 

Takpe, pelan pelan kayuh. InsyaAllah nanti sampai jugak. 

Kalau ade yang berani tanye aku ape yang aku tulis dalam thesis aku tu, ntah, aku pon tak tau, tau tau je dah tebal 130 page. Haha. Mase awal awal nak memulekan perjalanan dalam proses nak buat Final Project aku neh, bukan maen liat. Macam macam bermain kat otak. Itu tak kesah, yang pasti sifat MALAS dalam diri kemaen tebal. Tapi bak kate orang, kalau kite diletakkan dalam satu situasi yang memakse kite untuk melakukan sesuatu, kite akan laksanekan dengan sebaiknye. Ape aku tulis tu? Ntah. Bace je la labu. Haha. 

Gambo kat bawah neh (banyak jumpe kat pesbuk skunk) memberi sedikit gambaran dalam perjalanan kita untuk melaksanakan sesuatu. Permulaan perjalanan itu payah, tapi jikalau kita tidak mengalah, terus menerus mengayuh walaupon perlahan, akhirnya kita akan sampai jua ke puncak. Dan bila kita dah ade kat puncak tu, pasti kita merase betol betol hepi, betol betol seronok. Tak sangke kite dapat selesaikan urusan kite. Dan itulah yang aku rase bile aku dah siap buat thesis aku itu hari. Ya Allah, perasaan tu hanye Tuhan yang tahu, betape seronoknye, betape gembirenye, betape bersyukurnye melihat suatu yang terhasil dari tangan sendirim dari keringat sendiri. 

(Credit to: http://theblissprojectblog.files.wordpress.com)


Sempurna Akhirnya

Papepon sebenarnye untuk post kali neh, aku sekadar nak mengucapkan jutaan terime kasih kepade individu individu yang terlibat secare langsung mahupun tak langsung sepanajang perjalanan aku meneympurnakan Final Project aku. Terime kasih kat kawan kawan yang same same ade kat sini duk buat bende yang same walaupon aku bese psiko dorang dan aku wat last minutes. Haha. Terime kasih kat keluarge yang memberi sokongan dari jauh. Terime kasih kat akak aku sbb sponsor penjilidan thesis, kebetulan poket kering kaw kaw, macam kene serangan musim kemarau. Terime kasih pade si dia yang meneman aku tanpa sedar setiap malam dari jauh mase aku wat thesis. Kewujudan anda di setiap malam memberi sedikit semangat untuk diri ini menulis thesis hingga lengkap.

Akhir sekali aku sekadar nak mengucapkan rasa syukur yang tak terhingga di atas nikmat kurniaan Tuhan Yang Maha Esa, memberi peluang untuk diri ini merasai suatu nikmat, yang diberi nama kejayaan. Alhamdulillah. 

ps: bile penulisan diiringi dengan emosi, neh la hasilnye, aku pon tak paham. Haha.

2 comments: