Friday, December 30, 2011

::Warkah Akhir Tahun 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur kepade Tuhan Yang Maha Esa kerane diri ini masih diberi kesempatan untuk terus bernafas, mengihirup udara yang segar, menikmati keindahan alam ciptaan tuhan, diberi keupayaan untuk terus bekerja (belajar). Terlalu banyak nikmat yang telah Tuhan berikan kepade kite sampai tak ternilai banyaknye. Berape banyak yang bersyukur? Berape ramai lagi yang masih lena dibuai mimpi2 indah duniawi, mengejar kemewahan dunie, melanggar batasan agama, mengabaikan suruhan-Nya dan terus leka dengan alam yang fana ini.

Bermuhasabahlah

Kite hidup kat dunie nih hanye sebagai seorang hamba, khalifah dimuka bumi yag sementara nih. Bukan kekayaan yang patot kite kejar, bukan dunie yang patot kite turuti, bukan kebahgiaan yang kite cari, bukan keseronokan yang kite hayati, bukan harta menjadi kiblat hidup.

Ape yang kite cari?

Kite sebenarnye mencari keredhaan Allah s.w.t. Cume ade satu formula ringkas untuk mendapatkannye:

Buat ape yang di arahkan
Tinggalkan ape yang ditegah


Same2 lah kite muhasabah diri kite sendiri, dah penghujung tahun 2011 pon, dah nak masuk 2012.

Ok, muqaddimah yang agak panjang untuk post kali nih. Bukan ape, sekadar peringatan kepade diri sendiri dan juge orang lain. Bagi aku, tahun 2011 adelah tahun yang agak mencabar berbanding tahun2 sebelumnye. Bukanlah maksudnye tahun2 sebelum nih aku ok, tiap tahun pon ade masalah, cume tahun sepanjang 2011 nih aku banyak belajar bende yang baru.

Suku pertama 2011

Aku banyak menghabiskan mase aku dengan kawan2 aku kat universiti. Belajar, bekerja (berprogram), berhibur, bergurau sende. Agak lalai la. Pelajaran tak seberape bagus. Cube memotivasikan diri dengan keadaan tapi tak berape berjaye lah...haha

Em, dalam mase nih jugak aku mula berbaik semula dengan kawan baik aku. Bak kate orang, bunag yang keroh, ambil yang jernih...hehe. Btw, awal tahun nih tak berape sangat lah. Tak banyak yang memberi impak.

Suku kedua 2011

Menuju penghujung semester. Dah mula sibukkan diri dengan urusan2 pelajaran (tapi takde lah serius sangat). Menguruskan penempatan untuk berpraktikal (Alhamdulillah dapat kat Teluk Intan).

Suku ketiga 2011

Praktikal di Johor Shipyard & Engineering Sdn. Bhd. (::Percutian Mewah MT Nautica Maharani , ::Internship) bermula pertengahan mei 2011. Dapat banyak pengalaman kat sini. Belajar suasana kerja, menghadapi tekanan kerja. Bermula time nih la aku belajar erti kehidupan. Berkenalan dengan ramai orang menjadikan diri nih terase begitu kerdil. Terlalu banyak yang aku belum fahami, yang belum aku ketahui, yang belum aku hadapi.

Time nih jugaklah aku dapat tengok situasi sebenar manusie kat luar sane. Kebetulan pulak aku extend internship aku sampai bulan pose, so macam2 ragam manusie lah aku dapat tengok. Sape yang manusie, sape yang pakai topeng. Takpelah, crite nih simpan dulu.

Penghujung suku ketige nih, mule bergelut dengan kisah silam, bergelut dengan jiwe dan perasaan yang aku dah cube tahan selame hampir 2 tahun. Entah macam mane pulak bole terusik jiwe nih. Lagu2 jiwang mule menusuk kalbu walhal sebelum nih time karok ok je...haha

Tapi bile dilihat balik, keadaan sekitar menyumbang gak pade aku time tuh. Bajet buleh tahan la kan, dah tak nak duk berjiwang-jiwangan nih. Tapi duk dekat sangat dengan hospital (Hospital Teluk Intan), fuhhh memang menduge jiwe dan perasaan. Pon aku tak nak cerite sebab ape...hehe

Tapi, kesimpulannye, bermule suku ketige nih aku banyak belajar. Mendapat pengalaman yang baru luar dan dalam, rohani dan jasmani.

Suku keempat 2011

Merupekan keadaan paling genting dalam hidup aku sepanjang tahun 2011. Dah lah hujung2 tahun nih cuace selalu hujan. mendung selalu, hujan lebat dengan ribut petir, bunyik guruh berdenduman di langit, kilat sambar menyambar. Macam tuh jugak lah diri aku...ceeewah. Masih bergelut dengan jiwe dan perasaan, menjadikan diri nih nampak cam orang gile. Masalah dalaman boleh ditutup dengan senyuman dan senda gurau. Takde sape yang tahu.

Tapi saat aku duk hadapi kemelut dalaman yang begitu serius, time2 nih jugaklah lecturer aku nak duk nyibuk bagi masalah kat aku. Dah lah keadaan licin, hujan lebat, basah kuyup, tergelincir. Sempat berpaut tapi salah tempat, dan2 kene tolak. Nasib baek tak jatuh dalam gaung terus. Kesannye, aku terpakse extend study aku kat UTM nih selame setahun (mungkin setengah tahun).

Nak marah pon tak gune. Salah sendiri jugak. Aku yang sebelum nih dah nampak cam ornag gile, terus jadi orang gile betol2 kejap. Moral down kaw2. Time2 nih la bisikan2 jahat banyak masuk kat telinge,

"Gi la terjun bangunan, best ape mati, conform takde masalah"

Pale hotak ko, sape kate best mati? Suka sukis saja. Banyak sangat pulak amalan aku. Sembahyang 5 waktu pon tak terurus. Agama aku pon dah entah kemane. Name Islam. Tapi tak menunjukkan keislaman langsung.

Alhamdulillah, aku bersyukur atas ujuan yang diberikan Allah, tak kire ujian luaran mahupun dalaman. Aku banyak habiskan mase aku bermuhasabah diri, bace blog2 berunsur islam, mendapatkan sokongan dari keluarge dan rakan2 (bukan secare direct la).

Akhirnye aku sedar aku dah terlalu jauh menyimpang dari jalan yang sebenarnye. Jauh dari landasan yang betul. Aku dah lame terbabas dan ujian yang Tuhan berikan pade aku menyedarkan diri aku nih. Berbekalkan keringat yang ade, aku kembali naik dan menarik diri sendiri ke landasan yang betol semula. Bermuhasabah diri, menyedarkan diri sendiri tentang tanggungjawab dan amanah yang telah diberikan. Cermin semula diri dan lihat diri nih sebagai hamba di muka bumi.

Aku bersyukur dengan ujian yang deberikan. Memang pahit ujian, menang sakit bile jatuh. Tapi berbekalkan ujian yang Allah berikan ni lah, aku dapat kembali ke jalan yang benar.

Secare umumnye, sepanjang tahun 2011 nih aku belajar erti kehidupan, erti percintaan, erti pengorbanan, erti kesakitan, erti kesusahan, erti kepayahan, erti kejatuhan, erti keinsafan, erti tanggungjawab dan macam2 erti lagi lah.

Tapi yang paling penting, aku belajar erti seorang hamba, erti menjadi khalifah dimuka bumi. Tahun 2011 mematangkan aku, meninggalkan aku dengan 1001 kenangan manis, pahit, masin, payau, tawar, pedas, panas dan memberi aku 1001 pengalaman sebagai pengajaran kepade aku.

Pape pon, 2011 akan melabuhkan tirai 31 Disember nih, dan lembaran baru 2012 akan dibuka yang mane aku pasti akan lebih mencabar. Btw, umur aku pon dah 22, umur translation between tenagers and adult. Sebelah kaki aku dah berade dalam alam dewase. Tanggungjawab dah mula berade kat bahu. So aku kene pastikan bile aku langkah kedue-due kaki aku nanti, aku mampu menggalas tanggungjawab tuh kat bahu aku. Insyaallah.


Selamat Tinggal 2011 dan Selamat Datang 2012

ps: Post yang agak panjang... ^_^

No comments:

Post a Comment