Sunday, May 6, 2012

::Segalanya Bermula Di Sini


Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: CANON PowerShot A3000 IS; 
F-stop: f/8; Exposure: 1/640 sec; ISO: 200, Focal: 6mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: Sept 12, 2010 (13:37)

Pade tarikh hari neh (6 May) empat tahun lepas, pade waktu neh saat cuace baek, cerah langit tak berawan, suasane kampong yang lancar seperti biase, dan apde waktu ini la aku tengah menggelupur kat atas jalan. Pendarahan teruk kat telinge dan kepale aku, tangan terkulai penuh luke berdarah. Aku tak sedar pape, tapi yang pasti aku dalam keadaan tak tenang, restless sebab berlaku gegaran kat otak aku. Hari neh adelah tarikh keramat yang penting bagi aku, hari di mane aku berhadapan dengan kematian, tatkale nyawe betul2 kat hujung tanduk, menanti amse untuk jatuh ke bawah. Satu kemalangan yang hampir2 meragut yang mengakibatkan aku hanye ade 15% peluang untuk hidup. Satu kemalangan yang hampir meragut nyawe aku sendiri.


Di masukkan ke wad ICU dan tak sedarkan diri (koma) selame 4 hari, aku diberi peluang untuk hidup buat kali kedua tatkale harapan aku untuk idup hanye tiggal 15%. Satu kejadian yang masih segar dalam ingatan aku walaupon aku tak ingat kejadian sebenar berlaku macam mane. Kecederaaan serius di bahagian kanan kepale berdekatan dengan telinge, tengkorak kelape aku retak. Doktor kate kalau retak aku serius, aku terpakse dibedah. Tapi Alhamdulillah, retak tuhanye kat bahagian luar, dan masih ade harapan untuk pulih.

Bagi aku, segalenye bermula di sini, Hospital Sungai Buloh, wad neurologi katil 7B jam 12 malam menjadi saksi kepade satu peristiwa yang takkan aku lupekan sepanjang hayat aku. Di sini hati aku berjaye dibuka oleh seorang gadis, satu perkare yang aku sendiri tak pernah jangkekan. Aku tak pernah terpikir akan ade orang mampu bukak pintu hati aku sepenuhnye. Tapi pade waktu tu, segalenye dah terbukti salah. Hati aku boleh dibuka, kalau kene dengan carenye. Make dengan itu, buat mase neh, hanye ade sorang je yang dah berjaye bukak pintu hati aku sepenuhnye, walopon aku dan die tak di takdirkan untuk bersame, tapi aku bersyukur dipertemukan dengan si dia, sebab dari situ aku dapat mengenali diri sendiri.

Di beri peluang untuk hidup buat kali kedua, aku dah sia2kan pada awalnya. Aku tak tau, kenape aku dibagi peluang yang besar macam tu sekali. Hidup aku terumbang ambing, takde hale tujuan, hidup agak berterabur sampai aku sendiri dah tergelincir dari landasan kehidupan. Sampailah awal 20an, tatkale dah tergelincir, baru aku sedar, dan baru aku mula menggagau, meraba2 mencari diri sendiri tatkala daku masih lagi di alam kegelapan.

2 tahun aku persiakan begitu saje. Tapi Alhamdulillah, di awal umur ku 22 tahun, aku dihadapkan dengan satu lagi permasalahan, satu permasalahan yang menjatuhkan aku, meneruskan legasi ku yang sudah pon tergelincir. Bile dah jatuh, bile dah terhantuk sebegitu, baru aku sedar, baru aku tahu. Aku akhirnye dapat mengenali diri sendiri, dapat mengetahui ape yang aku nak cari, dapat menulis hale tuju hidup aku sendiri. Akhirnye aku sedar kenape aku di beri peluang untuk hidup buat kali ke dua.

Aku ade perkara yang perlu di uruskan, aku ade benda yang perlu di usahakan, aku ada jalan hidup yang perlu aku susuri, aku ada perjalanan yang perlu ditempuhi, aku ada kehidupan yang perlu di kecapi. Kesilapan ku, kesalahan ku, keterlanjuran ku, kejahilan ku dan kebodohan ku di masa lampau adelah satu sejarah yang membentuk aku pade hari ini. Aku dah memohon maaf pade yang terlibat, sume berlaku atas kekurangan aku sendiri, kelemahan aku sendiri.

Bagi aku, urusan dengan manusie mengenai kisah lampau aku telah pon selesai, aku sudah memaafkan diri aku sendiri, yang plaing penting adelah urusan ku dengan Tuhan ku. Kerana Dia sajalah yang berhak menentukan segala bagi diriku, hanye die yang berhak memaafkan diri ku. Ampun kan diri ku, ampunkan hambeMu yang lemah dan hina ini diatas kesilapan ku, kesalahan ku, keterlanjuran ku, kejahilan ku dan kebodohan ku. Rahmatilah kehidupan ku, rahmatilah kehidupan insan2 yang pernah hadir dalam hidup ku.

Selepas 4 tahun, aku mengerti segalanya, akan aku hargai nyawa yang diberi, peluang yang diberi.

ps: so korang bole tau la kenape perangai aku agak gile2 kan... hehe.. ^_^

No comments:

Post a Comment