Thursday, May 31, 2012

::Tanpa Tembakau


Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: CANON PowerShot A3000 IS; 
F-stop: f/8; Exposure: 1/1250 sec; ISO: 125, Focal: 6mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: May 24, 2011 (07:44)

Selamat menyambut 'Hari Dunia Tanpa Tembakau' yang disambut setiap tahun pade 31 May. Hari neh diwujudkan sebagai salah satu kempen ke arah hidup yang lebih sihat yang mane objektif utame memberi kesedaran kepade para perokok (termasuk aku) tentang bahaye merokok. Mengikut statistik, sejumlah 4.2 juta dari 28 juta penduduk Malaysia adelah perokok 8 peratus daripadenye adelah dari golongan remaje yang baru tau 1+1 = 2!! Yea, maksudnye budak2 yang baru nak kenal dunie, tapi duk kenal rokok dulu. Aku neh terkecuali la, sebab aku kenal rokok lepas aku dah tau pasal Algebra, hukum Newton dan jugak prinsip Archimedes... hehe. Anyhow, satu fakta yang perlu korang tahu, 70% perokok (lelaki) ade menyimpan hasrat untuk berhenti merokok, dan yes, hasrat tuh kebanyakannye hanye disimpan tanpe diluahkan. So, agak2 ape care nak pakse dorang luahkan hasrat tuh dan bergerak ke arah tu (berhenti merokok)?? Renung-renung kan.

ps: Satu hari nanti aku pon pasti akan berhenti merokok, cume bile dan bagaimane tuh, aku sendiri pon tak nampak lagi...=(

No comments:

Post a Comment