Sunday, July 15, 2012

::Behind The Name


Assalamualaikum w.b.t.

 (Credit to http://piggymoo.com)

Sape umo lebih kurang sebaye dengan aku (lahir sekitar penghujung 80an dan awal 90an) mesti familiar dengan satu cerite animasi yang pernah ditayangkan dekat TV3 sekitar tahun 2000 ke 2001. Futurama. Kalau korang tak pernah tengok or tak familiar dengan cerite tuh pon normal la bagi aku, sebab tak salah aku mase di tayangkan kat TV3 dulu animasi ne di label sebagai 18+. Aku pon tak tau dulu kenape cerite tuh kene label 18+ padehal bese bese je bagi aku mase tuh. Dah tue tue neh baru tau kenape. Sebab cerite tuh peuh dengan ayat yant kurang sopan dan adegan adegan yang buleh merosakkan minda kanak kanak. Untung aku tak terpengaruh... Hehe. Ape kaitan cerite neh dengan tajuk post kali neh? Ade kaitan dengan satu karakter, Bender Bending Rodriguez, salah satu watak protagonis dalam cerite neh yang karkternye ade kaitan dengan diri aku. 


Futurama

Krakter utama dalam cerite Fututrama
(Credit to http://slurmed.com)

Cerite Futurama dah berlangsung sebanyak 6 season (setakat yang aku tau) dan season 7 masih dalam tayangan sekitar United State (US) dan mempunyai 4 buah filem. Cerite neh mengisahkan seorang penghantar pizza berumur 20an, Philip J. Fry yang hidup sekitar 90an. Kisah bermula bila Fry di minta untuk menghantar pizza ke sebuah bangunan (pusat penyelidikan) New York pada hampir tengah malam 31 Disember 1999. Kire dah nak masuk tahun 2000 la. Nak dijadikan cerite, si Fry neh terperangkap dalam satu mesin (macam peti ais) secare tak sengaje dan dah dibekukan selame 1000 tahun. Bile terjage dari 'tidur', die dah berade dalam tahun 3000 di tempat yang same dengan nama yang baru, New New York. 

Di awal penceritaan die bertemu dengan Turanga Leela, slah sorang pekerja di pusat penyelidikan tersebut. Yang mane kerjenye adelah menentukan kerjaye insan yang baru di hidupkan semule dari peti ais tuh. Memegang prinsip 'You got to do what you got to do', Leela sorang yang komited pade kerje (secare terpakse). Hasil ujian menunjukkan Fry ade sorang cicit (tak tau generasi ke berape) yang bekerja sebagai seorang saintis bebas, dan menjalankan perniagaan penghantaran barang tras angkasa raya menggunakan label Planet Express, Professor Hubert J. Farnsworth

Fry lari dari pusat penyelidikan bile dapat tahu kerjaye die yang dah di tentukan adelah sebagai budak penghantar yang mane die tak suke langsung dengan kerje tu. mase duk sibuk melarikan diri, kat situ la die berjumpe dengan sebuah robot (zaman neh manusie dan robot hidup bersama, ade alien skali), Bender Bending Rodriguez. Merupekan sebuah robot yang bermulut jahat, hantu merokok, pembenci, egosentrik, dan pemarah. Sebuah robot yang asalnya diprogramkan untuk membengkokkan alang untuk suicide booths

Bangunan Plaet Express 
(Credit to http://4.bp.blogspot.com)

Cerite berterusan bile Leela mengambil keputusan untuk berhenti dari bekerja dengan pusat penyelidikan tu dan si Leela, Fry dan Bender duk bekerja dengan Professor Hubert sebagai crew kapal Planet Express. Kat sini dorang berjumpe dengan lebih banyak karakter yang laen macam Dr. Jhon A. Zoidberg (Dr syarikat), Amy Wong (pelatih) dan Hermes Conrad (kerani syarikat). 

Antara karakter dalam cerite Futurama
(Credit to http://newspaper.li)

Futurama menceritekan pelbagai jenis ragam manusie melalui pengembaraan dan kisah hidup peribadi setiap karakter. Nilai kemanusiaan, politik, kisah kisah cinta pon ade terselit dalam cerite neh. Tapi cume yang macam aku kate tadi, cerite neh penuh dengan ayat ayat yang agak aksar dan kurang sopan, tapi still menarik untuk di tonton bagi aku. Yang penting aku ade koleksi season 1 sampai season 6 dan 4 buah movie Futurama. Layan berkali kali pon tak bosan. Klise~

Bender Bending Rodriguez

Bender Bending Rodriguez
(Credit to http://wallpaperart.altervista.org)

Satu katakter protagonis yang bermulut jahat, suke mencuri, kuat isap rokok, kuat menipu, berego tinggi dan pemarah. Itu adelah karakter yang ditunjukkan pade orang laen dalam cerite tuh yang mane dari sudut yang laen, die ade sembunyikan karakter die yang sangat baek, lebih baek berbanding karakter karakter yang laen. Die merupekan kawan baek kepade Fry dan bie sanggup laukan ape saje untuk kawan baek die even masuk dalam larva gunung berapi untuk selamatkan fosil anjing kesayangan Fry.

Bender jugak merupekan satu karakter yang mudah tersentuh perasaannye dan sayang pade binatang. Die suke menolong orang tapi dietak suke tujukkan pade orang laen, kalau die rase orang laen tahu die ade menghulurkan bantuan, die akan menghebahkan pade orang laen secare meluas supaye menampakkan pertolongannye adelah tidak ikhlas. Sebab beliau suke menolong dalam dim untuk mengekalkan keilkhlasan. Di tak kisah ornag lain tak hargai ape yang die buat, yang penting die dah buat yang terbaek, terutama dalam membantu rakan rakannye.

Dalam cerite neh jugak Bender menyembunyikan minatnye dalam bidang masakan. Bukti bile die tengok rancangan masakan bile duk sorang sorang dekat Planet Exspress. Tapi kantoi dengan Leela dan Fry. Disebabkan minatnye yang mendalam dalam bidang masakan, die dilantik sebagai tukang masak untuk krew kapal Planet Express. Secare umum, Bender merupakan satu karakter yang agak jahat (nakal sebenarnye) jika dilihat secare terus oleh orang laen, tapi secare mendalam, Bender merupekan satu karakter yang sangat baek, malah lebih baek daripade karakter yang laen dalam cerite neh, cume disebabkan egonye yang tinggi, die menyembunyikan karakternye yang sebenar tuh.

Ape Kaitan Dengan Aku? Ntah, aku pon tak pasti. Tapi yang pasti, Karakter Bender Bending Rodriguez tu sangat padan dengan sikap aku, sangat rapat dengan diri aku. Bile aku tengok karakter neh aku macam nampak diri sendiri. Tu pasal aku decide untuk gunekan name Bender Rodriguez XII untuk name pena aku. Untuk seni, aku pakai name Benderxii (short form kepade Bender Rodriguez XII). Untuk Zombie Mania pulak, itu ade cerite laen. Len kali la aku cerite. Anyhow, this is me, my name is Shaufiq Hafizi, Benderxii is my pen name....

ps: Laju je aku taip sebab aku dah familiar dengan cerite Futurama neh... ^^



No comments:

Post a Comment