Tuesday, July 10, 2012

::Kini Bersendirian


Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: CANON PowerShot A3000 IS; 
F-stop: f/2.7; Exposure: 1/60 sec; ISO: 320, Focal: 6mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: Aug 27, 2010 (16:23)


Bile bace tajuk je confirm mulut korang akan terkumat kamit nak menganjing aku, forever alone la tu... Haha. Hampagas. Tajuk je gitu, kali neh bukan nak cerite kes berpacaran, kes cerai barai, kes rabak hati ke ape. Sekadar nak berkongsi pasal kedudukan aku sekarang. Kembali mendiami bilik single. Kat UTM neh same gak macam kebanyakan universiti yang laen (kat Malaysia la), ade bilik single, ade bilik double. Yang aku tak tau ade ke universiti kat Malaysia neh gune dorm or sumbat seramai yang boleh student dalam bilik ciput macam asrama sekolah? Ade ke? Haha. Kalau sekolah teknik aku dulu, ade dorm, dan ade bilik. Kapasiti dorm, 12 orang, kalau bili 24 orang. Ok la tu. So berbalik kepade cerite, aku sekarang duduk kat bilik single buat kali ke due selepas 2 tahun lebih. 

Cuti Semester

Kalau ikutkan takwim universiti neh, UTM sekarang tengah musim cuti semester yang panjang. Cam bese la, due bulan. Cume macam biase jugak la, aku neh jenis yang malas nak balik rumah, so aku decide untuk tinggal kat sini memandangakn aku ade lagi setahun untuk terus menerus bertape kat sini!! Nak dijadikan cerite, bilik aku yang sebelum neh berade di tingkat yang paling atas (tingkat 5) kat blok paling huduh dalam UTM. Blok S42. Bentuk dah macam rumah penginapan pelarian, dengan kain bersidai bagai, pastu betol betol kat tepi jalan utama dalam UTM, memang cantek pemandangan, sebijik macam rumah pangse kat KL!!

Tapi sepanjang cuti semester neh, takde sape sape dibenarkan untuk menginap kat blok S42 tuh sebab nak buat maintenance katenye. Tak tau la betol ke tak, aku rase macam tak je sebab aku tak nampak ade pape perubahan pon kat blok tu. Menariknye pasal blok S42 neh, takde lif. Yup, maksudnye hari hari aku duk ulang alik naek tangge dari tingkat satu ke tingkat lime, naek turun, naek turun dan begitu lah seterusnye. So korang patot dah bule paham kenape aku tetap kurus walaupon makan dah banyak. Tenage aku habes kat tangge tu je tau!! 

Bile kene berpindah, aku memilih untuk menginap kat bilik single, sebab aku tau takde kawan kawan aku yang nak wat keje gile cam aku, stay sepanjang cuti semester. Kalau aku pilih bilik double, aku nak duduk dengan sape? Karang ntah sape plak plak jadi roommate aku, aku susah sket nak caye kat orang, barang aku banyak, tak pasal pasal tido malam, bangun pagi bilik da licin tinggal sehelai sepinggang, Haha. 

Kawan kawan

Barang aku neh banyak, yela padan la dengan aku yang dah 4 tahun duduk sini, dah macam pemustautin tetap kat UTM neh. Nak bawak turun barang pindah dari blok neh ke blok tu, naek turun tangge bagai, penat wo. Naseb baek la kawan kawan aku ade lagi. Aku tak cakap pape pon, tapi sorang sorang datang tolong aku angkat barang barang. Peti ais, barang barang dapur sume. Terime kasih sangat sangat. 

Orang kate, bile kawan kite mintak tolong tu, pergi la tolong dan jangan harapkan balasan. Sebab mungkin ketika tu kawan kite betol betol terdesak dan memerlukan bantuan, so tolonglah die semampu yang boleh. Mane tahu satu hari nanti giliran kite pulak yang mungkin akan ditimpe masalah, kalau bukan masalah pon mungkin kita perlukan pertolongan untuk beberape perkare. Contoh senang, time aku nak pindah pindah barang neh, memang aku rase nak buat sendiri tapi aku sendiri tau yang aku neh tak berape nak mampu. So datanglah kawan kawan neh memberi bantuan, tolong aku bawak turun barang dari tingkat 5!!! Pastu tolong pulak bawak masuk barang barang aku tu ke bilik yang baru. Terime kasih sangat sangat, tak tau nak ucap ape lagi. 

Bilik Single

Bile aku duduk kat bilik single neh, aku kene lebih berdikari la. Kebetulan ramai kawan kawan aku dah takde, bukan meniggal dunie!! Tapi dorang sume dah abes belaja. Aku neh je ade saki baki lagi. Bile kat bilik neh aku sendiri kene belaja bangun awal, dah takde kawan kawan yang tolong kejut, nak makan pon kene pegi sendiri, dah takde kawan kawan nak ajak, senang cerite sume serbe serbi sendiri la. 

Alhamdulillah aku dah bese duk sendirian, so takde masalah sangat la. Umo pon dah nak masuk 23, setakat buat keje keje gitu, semudah ABC je. Cume rase bosan tu agak ade. Tapi bak kate Kak Bet (Kak Abby Fana sembang Sinar, Sinar.Fm);

Kite kene belajar untuk menceriakan diri kite sendiri


So kene la buat perkare perkare yang bule wat kite happy walopon sorang sorang. Tapi takde la hepi sangat sampai gelak sorang sorang dalam bilik hari hari, tak pasal pasal kene label gile. Aku neh memang la gile gile sket, tapi takde la mintak label gile.

Ape plan aku sepanjang cuti neh? Hm. Aku nak setelkan saki baki kerje final project aku yang tertangguh lagi tu. Aku nak keje, sebab nak kene carik duet untuk sare diri sendiri sepanjang setahun pengajian aku nanti. Nak kene carik duet untuk baya yuran bagai, no more scholarship okeh. Thus, I di have to pay the fee on my own. About 2k per sem!!! Banyak tu!!! Tabung masjid qariah mane la aku nak songlap????? haha.

Papepon, aku still dalam proses untuk carik keje, kalau bole keje kat dalam UTM neh je, apply jadi Research Assistance pon ok jugak, tapi ramai lecturer yang aku tanye, buat mase neh dorang belum perlukan RA. InsyaAllah ade rezki aku nanti, ade la tu, yang penting usaha dulu.

Okeh, memandangkan aku banyak mase sekarang, nanti nanti aku merapu lagi kat blog sendiri neh dengan post baru. Tapi wat mase neh, cukup la kot, chow dulu... hehe.

ps: Thankz Hariz, Ainul, Tarmizi, Fahmi, Kamarul sebab tolong aku pindahkan barang barang aku hari tu. ^^

No comments:

Post a Comment