Wednesday, July 11, 2012

::Workaholic


Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: CANON PowerShot A3000 IS; 
F-stop: f/2.7; Exposure: 1/250 sec; ISO: 400, Focal: 6mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: Aug 28, 2010 (10:58)


Hari tu aku ade cerite pasal countdown timer yang ade kat desktop aku neh, sebagai satu peringatan untuk aku capai bende tu atau memulekan sesuatu. Workaholic: Satu penande aras yang aku letak menandekan aku berade kat satu ruang antare diri aku sebagai pelajar dan jugak diri aku sebagai seorang pekerje. Memandangkan aku kene extend setahun, maksudnye mase aku untuk ke dunie pekerjaan sebenar akan tertangguh. Aku dah anggap aku dah habes belajar semester yang lepas. So, waktu setahun aku sebagai seorang pelajar 'extend' aku namekan sebagai workaholic.

Kenape workaholic?

Workaholic neh satu istilah yang sesuai dikenekan pade sorang yang betol betol keja dunie, mengabaikan kehidupan sendiri untuk mengejar harte. Aku anggap diri aku macam tuh jugak. Sebab ape? Sebab aku sorang pelajar, dalam mase yang same aku ade terlampau banyak mase terluang yang rugi kalau dibiarkan gitu aje. Di tambah pulak dengan kawan kawan aku ramai dah takde kat universiti neh sebab masing masing dah mule bekerje, tak pon sambung belajar master or PhD. 

Waktu aku sebagai pelajar 'extend' neh, aku nak bekerje. Kenape? Sebab aku nak kene carik duet la. Nak baya yuran bagai sume tuh. Ingat murah ke yuran belajo neh. Lagi lagi kat universiti yang cekik darah cam UTM, sem depan yuran aku dekat 2k tau. So, nak tak nak aku kene kerje la carik duet. Sape nak sare aku belajo? Takkan aku nak pow adik bradik aku yang laen kot? Tak kan aku nak pow duet mak aku kot?

Memang la adik beradik aku ramai, 10 orang, kalau aku pow sorang 50 hinggit sebulan pon da bule dapat 450. Lepas aku nak hidup sebulan, siap bule enjoy lagi. Tapi sendiri mau ingat la. Dorang pon ade keluarge, masing masing pon dah kawen, dah ade anak, tak tergamak aku nak mintak duet dari dorang. Dan aku sendiri tak pernah di ajar untuk pow duet adik beradik. Sampai sekarang aku tak pernah nak mintak pape dari adik bradik aku yang laen. Aku bukan jenis gitu. Dah di aja berdikari: 'Lu nak idup, lu kene ikhtiar sendiri'. Gini la kot ayat sesuai untuk aku gune. 

Measure of mature 

Okeh, berbalik pade workaholic. Nak melaksanekan workaholic neh, aku kene la carik keje. Keje ape aku tak kesah, selagi mane halal tu, sesuai dengan diri aku, bedal je. Setakat neh aku dah apply untuk jadi Research Assistance (RA) kepade supervisor aku, apply keje kat mekdi, keepsi, panggung wayang. Mintak je sume, dapat tak dapat belakang cerite. Kalau dah dapat nanti, pandai pandai la uruskan mane yang sesuai. Aku abaikan kehidupan sendiri, sebab aku cadang untuk kerje siang dan malam. Baru la betol betol workaholic!!! Cukup tahun bule mati wo... Haha. 

Bukan ape, aku kene carik duet lebih nak sare hidup aku kat joho neh. Keluarge takde, sebatang kare neh ha. Kene la pandai pandai nak survive. Sendiri pilih jalan cam ni, sendiri la kene pikir macam mane nak uruskan. Teringat aku pade satu kate kate oleh Mr. Carter kepade anak die dalam file Coach Carter

"Measure of mature is the ability to make a good decisions and to live with the consequences." 

Aku dah pon buat keputusan neh tahun lepas lagi, dan sekarang sampai mase aku untuk hidup berhadapan dengan kesan daripada keputusan aku yang lepas. Kalau aku lari, maksudnye aku tak matang lagi. Aku dah berfikir panjang bile buat keputusan untuk extend, dan aku cukup yakin dengan keputusan dan pengorbanan yang aku terpakse buat tu akan mendatangkan sesuatu yang baek kepade aku. Aku anggap waktu workaholic neh sebagai satu platform aku untuk berlatih lebih berdikari dan lebih memahami erti kehidupan yang aku dah sedie maklum. 

InsyaAllah aku mampu buat semue neh. Tuhan tu senantiase ade bersama hambanya. Kalau ditakdirkan aku jatuh sekali lagi dalam tempoh workaholic neh, itu adelah sebagai ujian untuk menguji sejauh mane ketabahan aku. Dan aku pasti aku akan berhadapan dengan lebih banayk masalah yang lebih mencabar pade mase akan datang. Aku kene get ready la kan?

Ok la, cukup. Malam karang aku nak tengok cerite 'The Amazing Spiderman' sorang sorang. Cis, forever alone betol... Haha. Ape bole buat, kawan kawan sume tengah bercuti kat kampong, aku je gatal gatal duk mengade ngade lepak lagi kat UTM neh. Bye.

ps: Sem depan mule serentak dengan hari lahir aku bulan 9, bermakne betol 'hadiah' tahun neh... Haha

No comments:

Post a Comment