Saturday, July 14, 2012

::Sebuah Hasrat


Assalamualaikum w.b.t.



Kelmarin aku duk gatal gatal tangan pergi belaja Google SketchUp. Satu software 3D modelling yang sesuai untuk budak budak architecture. Bebas membine model mengikut citerase sendiri. Kelebihan software neh, size file yang kecik dan banyak equipment yang boleh di download dekat internet. Mule mule gune software neh kekok siket la. Bukan ape, aku dah familiar dengan Solid Work, Solid Edge, AutoCAD, Catia dan laen laen 3D modelling software yang memerlukan detail yang lengkap, siap bule wat analysis lagi!!!! Bile gune software Google SketchUp neh laen sket, aku kene buang sume mindset 'perfection' mase aku wat modelling. Sebab Google SketchUp neh sekadar nak buat sketch, just nak tunjukkan lebih kurang macam mane bentuk bende yang kite design tuh dalam bentuk yang senang nak tengok. 

Civil Engineering 

Dulu mase aku belaja dekat skolah teknik, aku amek bidang civil engineering. Sebab memang minat aku kat bidang construction bagai mase tuh. Aku suke tengok bende bende besa, hasil seni bine dan yang paling aku suke, bile nampak mesin mesin besa yang di gune untuk wat construction tu. 

Di sebabkan ade basic dalam bidang civil engineering, aku takde masalah nak buat design rumah neh. Bule la. Mase aku belaja dulu, aku ade simpan hasrat nak renovate rumah mak aku yang dulu. Nak bagi rumah tu nampak lebih menarik and selese nak duduk. 

Bukan rumah yang sekarang neh tak cukup selese, selese dah, cukup keperluan sume bagai. Cume, nak touch up sket bagi lawa. Kene dengan jiwe aku. Lagi pon rumah mak aku tu dah bape kali renovate ntah sejak dari aku kecik. Ingat lagi arwah abah aku dulu, tambah rumah belah tepi. Mase aku darjah 5 rasenye, aku duk tolong tolong arwah bancuh simen, pasang alang kayu, ikat batu bate. 

Bile abah meniggal, rumah tambahan yang abah nak buat tu tak sempat siap. Bese la, abah kerje kampung, mane ade duet banyak bagai nak buat rumah cepat cepat. Tahun 2005 bile akak aku nak kawen, die renovate rumah tu. Pakej normal la bile nak kawen, macam dah jadi tradisi keluarge, sape nak kawen kene modified rumah, nak sambut menantu baru kan... Hehe

Beberape kali rumah mak aku di modified dan sekarang neh la rumah yang aku duduk. 





Hasrat

Bercerite pasal hasrat aku untuk renovate umah mak aku, aku bercadang nak touch up belah depan. Nak bagi sliding door pastu nak letak beranda untuk rehat rehat. Dari sekolah dulu aku dah berangan gitu. Tapi malas sangat nak buat. Yela, kalau lukis manual bukan maen susah nak wat scale bagai. kalau nak gune AutoCAD, kene carik ukuran detail betol betol. Kalau tak memang susah nak buat la. 

So, bile aku belaja Google SketchUp tu aku buat la design rumah mak aku yang aku nak modified tu. Tapi neh angan angan jela. Tak salah kan berangan. Aku nak bagi something kat mak aku. Nak bagi menantu confirm lambat lagi. So, aku nak bagi modified die punye rumah dulu. Bagi mak aku merase duduk rumah yang nampak mewah sket. Lagipon rumah mak aku rumah kampong, takde la aku nak modified sungguh sungguh sampai hilang nilai kampung tu. Lagi pon rumah tu banyak sangat sejarah. Kat situ la aku lahir, kat situ la aku membesar.







Harap harap aku buleh tunaikan hasrat hati aku neh untuk mak aku. Tapi sebelum tuh aku kene la kerje dulu. mane nak culik duet kalu tak kerje. Untuk tu, aku ade mase setahun lagi. Tahun depan InsyaAllah aku kerje, dan bule start kumpul duet untuk modified rumah mak aku. Untung aku takde plan pasal kawen, bule run plan yang laen... Hehe.

ps: Aku belaja sendiri Google SketchUp, tengok video kat Youtube. Kenape aku belaja? Sebab ramai kate senang... Owh, lupe nak bagitahu, lukisan neh adelah gambaran designer (aku la tu), 90% same dengan yang sebenar. 

1 comment: