Monday, June 4, 2012

::Patah Tumbuh


Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: NIKON D60; 
F-stop: f/4.5; Exposure: 2 sec; ISO: 1600, Focal: 70mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: Dec 24, 2010 (23:00)

Dalam 2 3 hari neh ramai yang tanye dekat aku pasal 'Patah tumbuh, hilang berganti' sebab aku pernah tanye bende yang same dekat dorang. Aku tenye sejauh mane pepatah neh dorang aplikasikan dalam hidup dorang. Kalo ikutkan kelayakan, aku neh tak layak nak cerite pasal patah tumbuh sume neh. Sebab dalam hidup aku sendiri pon, yang patah belom tumbuh, yang hilang pon tak terganti lagi. Tapi takpe la, aku share je berdasarkan ape yang aku nampak, yang aku rase sesuai untuk diketengahkan. 

Orang bertanye, kenape patah tumbuh, hilang berganti? 

tu soklan simple dik, budak tadika pon bole jawab sambil makan aiskrim. Orang dulu2 kelua dengan pepatah neh sebab dorang tengok bende yang berlaku kat sekeliling dorang. Dahan kat pokok yang patah, lambat laun akan tumbuh balik. Bende2 yang hilang, bende2 yang kite sayang, lambat laun akan berganti jugak, tapi jangan harap la yang berganti tuh same dengan yang dah hilang. Satu dalam sejuta la kalo jadi gitu pon. 

Orang bertanye, kalau dah mati macam mane pulak ye?

Ok, maksud die mati kat sini bukan mati meninggal dunie tuh. Die tak maksudkan orang, die ibaratkan pepatah neh macam tumbuhan la. So die tanye, kalau tumbuhan tu dah mati camne pulak. Ye jugak kan? Dah mati tumbuh lagi ke?  

Gini la, ibaratkan kite ade taman satu pokok kat dalam pasu, pokok bunge yang sangat cantik. Bayangkan pulak bunge tu kite tak jage, kite biakan aje pokok tu sorang2 tanpe menerime sebarang nafkah daripade kite, tanpe sebarang kebajikan mahupun curahan kasih sayang (cam melampau plak metafora aku neh). Agak2 ape jadi kat pokok tu? Kalau pokok bunge tu ade dahan, lame sgt tak jage mau patah sendiri dahan tu kan. 

Kalau pokok tu mati? Salah kite tak jage bunge tu betol2, tu pasal mati, tak pon salah kite sebab bukan tabur baje, tapi tabur racun tikus, racun serangge, racun rumpai dan segale jenis racun yang ade. Bajet pokok tu sihat walafiat la gitu? banyak la korang. 

Adekah akan tumbuh lagi pokok tu bile dah mati?

Jawapan aku senang je, ikut logik akal, ganti jela bunge yang baru. Beli kat kedai bunge, banyak kedai bunge, kalau lalu kat area Damansara dengan Sungai Buloh, banyak kedai jual bunge kat tepi jalan. Beli la 20 30 pasu kalau korang taksub sangat. 

Tapi kalo masih ade menyimpan harapan, sila sabar dan tunggu. Walopon pokok tu dah mati, tunasnye masih ade kat bawah, tersembunyi di dalam tanah. Jagelah tunas tu dengan elok, letak baje buah, buang rumput2 yang menyemak kat dalam pasu. InsyaAllah lambat laun, dari tunas itu jugak la akan tumbuh pokok bunge yang baru. 

Bile tumbuh bunge yang baru pasti bunge yang baru neh tak same dengan bunge yang lame. Ranting nye lain, jumlah bunge yang tumbuh pon laen. Tapi ia tetap bunge, dan beze bunge neh dengan bunge yang lame, bunge neh dijage dengan elok. Dibelai dengan penuh kasih sayang. Perlu ke nak membandingkan dengan bende yang sudah takde? Tak perlu, hargai bunge yang baru tumbuh, sebab bunge yang baru itu hadir dari usaha yang elok, dan pokok tu dijage dengan baik. Bunge yang lame mati atas kesilapan kite, dan dari kesilapan tuh kite belajar untuk menjage bunge yang baru, supaye bunge yang baru neh boleh berkembang mekar dengan cantiknya. 

So, patah tumbuh, hilang berganti. Cume dalam kehidupan, kite ade perilaku yang berbeze. Bergantung pade individu, ade tumbuh awal, berganti awal, tapi ade jugak yang tumbuh lambat, berganti pon lambat. Segalenye berkisar tentang masa. Dan bila berbicare pasal mase, ia mengenai kesabaran. 

ps: Post kali neh aku gune kepale lutut je nak mikir, tu yang bile aku bace balik aku pon cam biol2, tapi takpela, neh yang ade kat otak aku... ^^ 

No comments:

Post a Comment