Sunday, June 24, 2012

::Tak Kan Berubah


Assalamualaikum w.b.t.

Camera model: CANON PowerShot A3000 IS; 
F-stop: f/2.7; Exposure: 1/500 sec; ISO: 250, Focal: 6mm
Editing: Adobe Photoshop CS5; Date Taken: Mar 27, 2011 (19:33)

Bile aku kate dalam hidup neh korang mesti ade letak kan sesuatu untuk di capai. Lumrah naluri manusie itu sendiri, mahukan sesuatu yang memberikan mereke kepuasan. Tapi kadang2 bukanlah kepuasan yang nak di cari, cuma lebih kepada ke arah yang lebih baik. Contoh mudah, sape tak nak hidup senang? Sape tak nak hidup mewah? Sape tak nak Hidup bebas? Berani jamin korang mesti ade berperasaan gitu. Kalu takde tu pelik jugak la, korang kene pergi double check salasilah family, kot2 korang rupe2nye alien yang datang dari planet Nameck tak pon dari galaksi laen... Haha.


Matlamat Dalam Hidup

Aku sendiri ade letak beberape target yang aku nak. Kalau membe2 aku ade usha PC aku, dorang buleh nampak aku letakkan nombor2 countdown kat desktop aku, satu nombor yang mewakili hari, hari untuk aku sampai ke matlamat yang aku tetapkan. Nak kate matlamat sungguh tu takde la. Lebih kepada satu penanda aras bahawe aku dah samapi pade tahap tersesebut.

Bak kate orang, bagi lelaki neh, lingkungan umur 23 ke 27 merupekan waktu yang kritikal. Kenape? Sebab pade waktu neh la besenye kite (lelaki) berhadapn dengan cabaran yang lebih besar, cabaran yang lebih hebat. Lebih hebat dari cabaran2 yang kite pernah rase time belaja. Lumrah lelaki, di lahirkan untuk menjadi pemimpin, contoh paling mudah, pemimpin kepade keluarge. Ke ade yang rase tak nak kawen? Gile anda, Nabi tak ngaku umat wei!!!.. Haha

Pade umur 23 ke 27 neh la besenye lelaki baru nak mulekan hidup. Kebanyakkanye baru habes belajar, baru lepas grad, baru lepas pegang scroll ijazah lepas bertahun2 belajar, baru nak g carik keje. Tapi dalam pade umor neh la macam2 perkare yang wat semak kat otak akan berlaku. Betol2 menguji tahap kesabaran. Bagi yang kuat, berdiri tak semestinya kukuh, pasti akan goyah jugak, bagi yang jatuh, mungkin buleh tersungkur. Bergantung pade persediaan masing2 sebelum menghadapi hari2 yang menjanjikan ujian hebat. 

Kenape?

Pade umur 23 ke 27 neh la besenye orang lelaki akan dihujani dengan berbagai jenis soalan. Antare soalan yang paling biase kite buleh denga, dan pasti akan denga: 'Bile ko nak kawen?'... Haha. Betol2 sentap soklan tu, lagi2 dekat orang yang macam aku neh ha. Pade umor neh jugak la orang lelaki akan dapat khabar berite jande2 lame die (ex la maksudnye) akan berkahwin. Lagi banyak jande yang dorang ade, lagi banyak la berite2 tuh... Haha. Memang muke laki tuh buat muke toye je bile denga berite2 gitu, tapi seriously, dalam hati,... Haha. Tak yah nak kate la. Sebab ego laki je dorang buleh wat muke selambe cam badak yang bengap. 

Pade umur 23 ke 27 neh jugak la motivasi lelaki tinggi, keyakinan tuh da memuncak, ye la, dah berpengalaman keje 2 3 tahun, kire ilmu tu dah mule banyak la. Tapi sayangnye, bukti takde. Malang betol... Haha. 

Sekarang

Berbalik pade cerite sekarang. Kehidupan sebagai sorang pelajar (yang kene extend sebab carik pasal dengan lecturer) dan masih giat mengahabiskan sisa2 kehidupan kat UTM untuk selesaikan saki baki kursus yang belom diambil (dah ambik benanye, tapi kene halau kelas). Macam yang aku kate tadi, lumrah manusie, ade keinginan untuk menjadi yang lebih baek. Hidup nak mewah, kerete nak besa, makan nak sedap, hidup nak bebas. Tapi sejauh mane usehe korang ke arah tu? Sejauh mane usehe aku untuk ke arah tu? 

Semalam bile aku duduk sorang2, aku tersentak, sampai bile aku nak hidup macam neh? Aku selalu nasihat kan orang untuk pergi macam ni, macam tu. Tunjuk kan arah bagi kawan2 yang sesat. Pegang tangan kawan yang jatuh. Tapi untuk diri sendiri? Ade aku tolong diri sendiri? Ade aku naek kan diri sendiri? Hm...

Time tuh la aku mule teringat pade firman Allah dalam surah Ar-Ra'd ayat ke 11:

"... Allah tidak akan mengubah keadaan sesebuah kaum sehinggalah mereka mengubah keadaan mereka sendiri..." (Ar Ra'd:11)

Betol. Dalam bahase mudah, selagi mane kite tak berusaha, kite takkan dapat mencapai apa yang kita nak, Tuhan tidak akan menolong. Contoh mudah, kite nak g Kuala Lumpur dari Johor Bahru neh. Nak sangat neh, tapi diri senri duduk diam, buat bodoh tahap gaban. Takde usehe untuk bergerak ke arah tu. Nak pergi KL, tapi duduk diam kat bilik mengharapkan keajaiban. Bajet kite bule gerak g KL sekelip mate? 

Kene la disertakan dengan usaha. Naek bas ke, naek kerete ke, naek krete api ke. Baru la Tuhan tu akan tolong. Tolong macam mane? Allah akan tolong dengan mempermudahkan perjalanan kite, mungkin kite akan rase lapang sepanjang perjalanan, urusan kite dekat JB dan KL tu dipermudahkan dan sebagainye. Yang penting, kate kunci yang aku nak highlight adelah, usaha.

Macam itu jugak la dalam kehidupan. Kite ade bende yang nak kite capai. Ade perkare yang kite ingini. Kalau betol kite nak mencapai perkare2 tersebut, berusahalah kearanya. Buat sebaik mungkin sekadar termampu. InsyaAllah, Tuhan akan menolong hambaNya. 

Bak kate pepatah melayu:

Yang bulat tak kan datang bergolek, 
yang pipih tak kan datang melayang

So, berusahalah Shaufiq Hafizi kalo ko rase nak jadi kuat untuk hadapi umo 23 ke 27 ko nanti. Tak lame tuh, suku akhir tahun neh ko da masuk 23... Bersedie je la... Haha

1 comment: