Friday, December 16, 2011

::Berubah Lagi

Assalamualaikum w.b.t.

Semalam, 16 Dec 2011, Facebook aku berubah lagi!!...haha. Berubah dari segi layout die je. Tak lagi dibagi name wall, tapi gune name timeline. Simbolik post berdasarkan mase dari awal join FB sampai paling latest.

Aku takde lah gile FB sangat pon (dalam tak gile tuh, agak gile gak la...haha), dan aku ingat lagi mase awal2 aku gune FB dulu (account lame), tak tahu sepatah haram pon. Join FB pon sebab akak aku invite gune bende alah tuh.

Timeline Facebook aku yang baru (saje nak promote...hehe)

Tapi tengok pade connection pade FB tuh, merapatkan hubungan aku dengan kawan2 aku walopon cume kat dalam tenet (nak jumpe tak buleh, banyak kekangan) jadikan aku rase FB nih bagus dalam beberape part la.

Kat FB nih la aku dapat jumpe balik kawan2 lame aku yang dah lame aku tak jumpe, kawan2 sekolah aku, dapat update pasal kawan2 matrik aku dulu dan dapat gak update untuk kawan2 aku yang dekat U nih!!

Sepanjang aku gune FB nih, aku rase dah beberape kali pengurusan FB buat pembaharuan, new improvement la kat FB nih. Ade perubahan yang ketare dan ade gak yang tak berape jelas. Mule2 gune FB, biase dengan FB lame, sikit perubahan jadikan aku kekok dengan FB. Mule2 rase nak marah.

"Pehal plak men tuka2 nih, yang lame dah ok pe"

Biase dah dengan ayat2 gitu. Tapi tu lumrah yang berlaku untuk setiap perubahan yang berlaku la.

Same jugak dengan kehidupan. Bile kite berlaku perubahan dalam hidup kite nih, kite rase tak selese, rase nak marah, rase lain macam.

Sebab ape?

Sebab kite dah biase dengan keadaan sebelumnye. Memang sesetengah perubahan dalam hidup nih membawe kite jauh daripade keadaan kite yang asal, jauh dari keselesaan yang asal. Tapi kalau perubahan yang kite buat tuh adelah untuk kebaikan diri kite ataupon orang lain, lambat laun kite boleh terime perubahan tuh dan kite dapat rasekan kelebihan or kekurangan berbanding dengan sebelumnye.

Ape kekangan die?

Mase. Setiap perubahan yang berlaku dalam hidup kite nih akan mengambil mase untuk kite selese dan menerimenye. Bergantung pade individu, ade yang boleh terime dengan cepat, ade yang perlu mengambil mase yang lame. Tapi walauapepon, perubahan ke arah kebaikan akan menampakkan kebaikan kepade kite dan kite akan bersyukur dengan perubahan yang kite lakukan.

"Bukan senang nak berubah"

(Credit to http://morechange.typepad.com)

Betol. Sebab kite dah terlalu selese dengan keadaan kite sekarang. So bile berlaku sebarang perubahan, kite cepat melatah, dan pakse diri untuk tak terime perubahan walopon dah terang lagi bersuluh perubahan tuh akan mendatangkan kebaikan. Tapi sebenarnye kite kene blaja menerime, menerime perubahan.

Tapi beware dengan perubahan yang dilakukan, ade yang outcome die baik, ade yang outcome die buruk. So, pilihlah untuk berubah ke arah kebaikan, jangan buat gile nak ke arah keburukan pulak. Bodo namenye tuh. Elok2 keje polis, nak tuka jadi perompak plak.

Pape pon, berubahlah demi kebaikan diri sendiri, orang lain dan demi agama.

ps: Bile nak ubah kerajaan??...hehe. Kite tengok pilihan raye 13 nanti... ^_^

No comments:

Post a Comment