Monday, December 12, 2011

::Takdir Yang Menentukan


Takdir yang menentukan
Pertemuan yang tak disangka
Takdir jua yang menentukan
Perpisahan

Petikan lirik lagu Arrow - Sendu di hatimu rindu di jiwaku

Salam,

Lirik lagu kat atas nih hanyelah sebagai gimik permulaan untu entry kali nih. Kebetulan lagu nih lagu yang aku biase nyanyi time karok dalam 1 2 tahun nih. Kene plak dengan bende yang aku nak share dalam post kali nih. So, ok latuh kan untuk intro...hehe

Hidup kite kat dunie nih sememangnye dah di tentukan, dah diaturkan sebagaimane yang telah tercatat dan sume yang berlaku adelah di atas kehendak Tuhan Yang Maha Esa. Beriman dengan Qada' dan Qadar element terakhir dalam 6 rukun iman (korang ingat lagi tak nih??..haha) dan takdir adelah merupakan Qada' dan Qadar dari tuhan.

Tapi jangan buat gile pulak, kite tak bole la nak salahkan takdir kalu pape jadi. Kite sebagai manusie sentiase di beri peluang untuk memilih. Contoh, pencurik memang ditakdirkan untuk mencurik, tapi sebelum die mencurik, die boleh pilih untuk mencurik atau tak. Kan? Kan?

So, ape pon jadi kite dop buleh nak duk nyalahkan takdir. Memang ditakdirkan, tapi kite ade ruang dan peluang untuk mengubah takdir tuh. Pilihan yang kite buat merealisasikan sebagaimane yang telah ditakdirkan.


(Credit to http://www.theoutsourcingcompany.com/)


Lecturer aku penah kate kat aku, "Life is about making decisions". Bende nih memng betol dan aku nampak dengan jelas. Dekat mane2 pon kite berade, kite sentiase kene buat pilihan. Itulah kehidupan. Nak makan, kite bole pilih lauk. Nak tido, kite buleh pilih tempat tido. Nak kelua, kite buleh pilih nak g mane, nak g naek ape, nak g dengan sape, nak g sampai kul brape.

So, sememangnye dalam hidup nih kite perlu buat pilihan. Tiap jalan yang kite pilih akan menemukan kite dengan ujian dan cabaran yang berbeze, yang kite tak tahu pon mase kite mule2 buat pilihan. Tapi ape2 pon jalan yang kite pilih, cume ade satu penghujung, dan penghujung untuk ape2 pon jalan yang kite pilih adelah same.

Ape ending die?

Kematian.

So, renung2kan lah. Sorry post kali nih more kepade ceramah (ceramah plak..haha, nasihat sebenanye). Tak slah pon nak sharing kan...^_^.

Post kali nih aku akhirkan dengan video clip lagu dari kumpulan Arrow....Enjoy!!





ps: Jodoh pon takdir gak kan, sapelah jodoh aku nih... untuk mengisi position sebagai maksu dalam idup aku...hehe


BENDER RODRIGUEZ XII

No comments:

Post a Comment