Tuesday, December 13, 2011

::Emas dan Masa


Salam,

Buat mase nih aku dah berade kat penghujung semester. Kerje2 semakin menimbun, assignment bersepah-sepah, presentation bertubi-tubi, report berlonggok-longgok dan diri sendiri dah mule berterabur. Bende biase la bagi budak2 universiti, perkare normal. kalu tak cam gini, bukan budak u namenye...haha (budak u normal la).

Tapi sebenanye bukan salah lecturer bagi keje bersepah-sepah (tapi memang banyak pun!!), salah diri aku gak sebagai student, tak pepandai lai nak g urus mase blaja. Tu pasal kerje boleh jadi berlonggok2. Kerje2 tuh sume dah dapat awal2 lagi, cume biase la, student kan, remaje lagi gitu, mane buleh buat kijo awal2, ape barang. Kan? Kan? So, tangguh la dulu.

Kesan die, keje2 pon berlonggok2. Time nih la kite mule rase nak nyalahkan lecturer (nak bagi alasan nyedapkan hati), bagi keje lambat, lambat g tahu ade keje kene hanta. Macam2...haha. Ujung2 sem gini la dapat tengok student nampak cam student, sebelum2 nih nampak cam penagih dadah, perosak bangse, pemusnah masyarakat dan tak kurang gak yang nampak cam pemberontak.

So, towars end of semester, sume student pon mule blaja, mule buat keje dan mule la terkejar2 mase. Mase gini gak la rase 24 jam sehari tuh macam tak cukup. Kalu buleh nak sehari ade 300 jam!! Buleh g pulun abes wat kijo lalu...haha

Bende2 nih jadi kat aku gak, bukan skali, tapi berkali2. Tiap sem la katekan. Yang pasti bukan aku sorang, ramai, aku buleh kate 80% student u same la.

Tapi alasan tetap alasan, kerje2 tetap kerje2 dan hantar tetap hantar. bagi la selori, sekontena even sekapal kargo alasan skali pon, keje2 tetap kene hanta. So, nak tak nak kene gak buat. Camne nak buat tuh, terpulang la. nak jadi mesin photostet ke, nak jadi orang gile mikir jawapan ke, nak jadi burung hantu ke, nak jadi cyborg ke, yang penting keje tuh sume siap!!


"Masa itu adalah emas"
Biase dah kite denga bende nih. Bukan skali, banyak kali, cume tak ingat brape kali. Kan? Tapi emas tuh tak nampak la. Kalu nampak dah lame aku invest, kan arge emas dah naek sekarang, untung aku, simpan mase jela...haha

Papepon, aku cume nak nasihat pade diri sendiri dan orang lain untuk ingat 5 perkara, sebelum datang 5 perkara. Korang mesti pernah denga lagu dari kumpulan Raihan kan? So ape bende yang kite kene hargai tuh?

  • Sihat sebelum sakit
  • Muda sebelum tua
  • Kaya sebelum miskin
  • Lapang sebelum sempit
  • Hidup sebelum mati

Hargai perkare2 nih, dan kite akan tau betape bermaknenye kehidupan di dunie nih.

Pape hal, aku nak g pulun buat keje2 yang berlonggok tuh. Jom!!

ps: mesti seronok kalu ade yang tersayang bagi sokongan kan? hehe, untunglah kalau ade... =P
Aku? Takpe, belom sampai masenye lagi... ^_^


BENDER RODRIGUEZ XII

No comments:

Post a Comment