Saturday, February 25, 2012

::Aku Seorang Designer


Assalamualaikum w.b.t.

Woo~~~ Designer. Am I?? haha. Yup. Betol la tuh. Aku sorang designer tapi bahagian mane? Em... Sepanjang 4 tahun aku berade kat UTM neh, aku terlibat dengan banyak program. Dan bagi setiap program yang aku join, biasenye aku akn diletakkan kat bawah unit multimedia, publisiti atau media grafik. Ade lagi banyak gak kat unit2 laen aku ditempatkan. Tapi yang biase neh la. Media. Its all about media.

Self Studies

So, ape kerje aku? Aku kene buat poster, banner, bunting, montaj, set background untuk pentas and even web page!! Ade ke aku ilmu2 neh sume? Off course takde. Celah mane aku belaja? Adela aku penah belaja sket dulu, gune Adobe Photoshop, Dreamweaver n Flash sekali. Tapi totally basic la. Memang takkan ade kejayaan langsung kalu aku tak de usehe. haha.

Jadi, aku belaja sendiri macam2 software yg ade kaitan dengn design, yang boleh aku gune untuk buat sume kerje2 tuh. Jadi sewel gak la kejap. Tapi dalam tempoh belaja tuh, aku banyak terlibat dengan program2, wat aku rase selese n suke dengan kerje aku.

Biasenye designer neh kene orang yg kreatif!!. Kreatif ke aku neh??? Yea, semestinye tidak!!.. Haha. Dahtu camne plak buleh jadi designer nye yop??? Pelan2 belaja. Orang kate bile kite diletakkan kat satu tempat yang kite tak tahu nak buat ape, kite akn cube sedaye upaye untuk survive and buat yang terbaek untuk hidup!!. So camtu gak la kes aku. Diletakkan kat satu tempat yang aku tak tau, tempat sebagai designer, nak tak nak aku kene belaja untuk jadi designer. Develop otak, develop creativity. In the end, yes, I'm success to do so!!! Thank God.



I am Professional

Lebih kurang 4 tahun aku bergelumang sebagai designer, macam2 produk da aku terlibat. Daripade sekecik kecik majlis ke sebeso beso majlis aku pernah join. Alhamdulillah dari segi design ade gak yang dapat sentuhan hasil tangan aku. Ceeeeewah. Da macam professional pulak ye jah oi!!. Haha.

Tapi 4tahun pengalaman tuh, aku neh boleh dilabel sebagai senior gak la dalam bidang design neh. Kalau engineer tuh perlukan 3 tahun pengalaman untuk dapatkan title professional engineer, so am i la kan?? haha. Make aku adelah designer professional...Hehe

Macam2 design aku pernah buat, poster, banner, bunting, kad matrik, kad jemputan kenduri kawen, kad jemputan majlis rasmi, cenderamate untuk VIP, montaj majlis perasmian, montaj korporat. Wah..... banyak wo~~~~~ Sume tuh pengalaman aku.

Tapi in reality ade gune ke bende neh??? Cam takde plak. haha. Aku neh budak engineering, kapal pulak tuh, cmfm2 takde kaitan dengan design2 bodo gini, kalu ade design2 pon, advance punye! Design kapal!!!!!. hehe. Btw, aku buleh gune skill aku neh untuk mase depan aku. Mane la tau aku nak buat business ke kan sebab aku plan untuk keje sampai umo 40 je. Pastu nak run business. Hmm.... Just a planning, who knows how the future looks like bebeh. Am i right? Off course I am!! I am a person who always right!! Just remember that ok.. =P

ps: Kad kawen n bunting untuk wedding akak n abng aku dah siap. Hal2 printing sume tuh aku serah kat dorang la, aku jauh kat joho neh, mane nyempat nak balik nye....

No comments:

Post a Comment