Saturday, February 18, 2012

::Ular dan Fobia

Assalamualaikum w.b.t.

(Credit to http://psicopoesia.blogspot.com)

Post kali nih aku nak bercerite pasal satu fenomena normal yang sering kali berlaku kepada sesetengah individu kat dunie nih. Fenomena yang diberi name fobia (phobia). Secare umumnye fobia nih adelah ketakutan melampau terhadap sesuatu bende ataupun perkare. Banyak jenis2 fobia dalam dunie nih. Ade yang common dan ade gak yang rare.

Fobia common tuh cam fobia pade serangge, fobia pade haiwan berbise, fobia pade binatang2 pelik. bagi fobia yang rare plak jenis2 fobia yang tak masuk akal dan kadang2 agak bangang la. Contohnye fobia pade air, fobia untuk tidur, fobia untuk makan dan sebagainye.

Aku?

Papepon, setakat nih aku cume mengalami fobia yang normal la, yang common terjadi dalam masyarakat, fobia pade ular. tahap fobia nih berbeze2 bergantung pade individu, ade yg fobia bile nampak depan mate, ade yg fobia bile memegang atau tersentuh tapi yang paling teruk fobia bile nampak gambo nye je atau just denga pasal ular.

Fobia aku nih kire teruk gak la. tengok gambo ular pun dah cukup wat aku rase gerun, seram. Bile depan mate lagi la. Mau melompat...haha. Sebab ape aku fobia bagai dengan ular neh? Pernah jadi pape kes ke? Jawapannye takde. Aku tak pernah ade pape kes pon ngn ular. Tapi dengan hanye tengok gambo2 ular dah cukup bagi aku rase gerun, rase takut, rase seram, rase geli.

Tapi secare realitinye, 90% ular yang terdapat kat dunie nih adelah dari jenis yang tak berbise. Tapi dalam tak berbise tuh pon, seram jugak aku. Aku amek contoh ular sawe. Memang sah2 ular neh takde bise, tapi skali die belit, fuhhh maut wooo.

Kene plak kat aku yang badan kecik molek neh, sekali belit je da cukup bagi tulang2 rusuk aku, tulang belikat aku neh patah riuk. Memang la tiap2 hari aku minum susu untuk dapatkan kalsium demi kekuatan tulang, tapi kalau dah kene belit ngn en ular neh, kalsium tak kalsium, patah tetap patah.

Dalam aku duk fobia dengan ular neh pon, aku still kagum dengan ciptaan tuhan. Ce tengok ular tuh, tuhan tak ciptekan die kaki untuk berjalan, tapi still boleh bergerak. Tuhan tak ciptekan tangan untuk die suap makanan tapi still boleh makan. So, pape pon bile melihat binatang2 nih, buat kite rase bersyukur menjadi manusie yang diciptekan sebaik2 kejadian.

Bermuhasabahlah.

ps: Bile aku tengok gambo ular wat aku rase ular tuh cam nak terkam aku je. Meremang bulu roma seh.... (so, takde gambo ular untuk post neh walopon pasal ular)

1 comment:

  1. saya nak masuk tandas,buka lampu & pintu...terkejut tgk ular dalam tandas....ular warna coklat....xde corak pun....sy terus pggl family sy,pastu sy tgk dlm toilet,ular tu dah hilang....pdhal sy ttp pintu....dlm 15mnt, sy tgh buang air besar,ular mengintai menjulurkan kepalanya,dan sy halau ular tu dgn prkataan 'shuhh2' die trus larikan kepala & tak tau ke mana,padahal sy dah tabur belerang kuning....masa tu waktu nak dkat maghrib dlm pkl 7....mak sy & adk sy ckp ular jelmaan tp x mgkin jelmaan sbb die warne brown....bkn warne black....tp meremang jugak bulu roma sy mase tu n keeskn pg sy still igt psl ni,masih lg meremang bulu roma sy....tp sy xpasti la jelmaan or x coz skrg musim panas....ular tu nk cri tmpt sjuk ke mcmne xtau laa...mcmne nk pastikan ular jelmaan or x ek??skrg sy sudah fobia dgn ular....benda ni dah lpas 4,5 ari....tp still tkt lgi...coz xtau ular 2 ke mana....bwh tangga ke atau merayau ke mne2 ke....

    ReplyDelete