Sunday, February 26, 2012

::Hikayat Seorang Perokok

Assalamualaikum w.b.t.

(Credit to http://bahayamerokok.net)


Tengok muke aku yang hensem, kacak dan bergaye, ala2 skema gitu, nampak takkan memberikan sebarang ancaman, baek, sopan santun dan berbudi bahase, serte macam tatasuila nye tinggi, tapi aku adelah seorang perokok. Dengan hanye merokok segalenye berubah, pandangan orang dah mule serong. "Muke je baek, tapi kuat merokok ko rupenye". Aku dah bese dah denga ayat2 gini. Tapi biasenye sape cakap ayat2 camneh kat aku sudah tentu kene skolah dengan aku... hehe.

Kalau tanye pade mane2 perokok skalipon, dorang sume seda rokok tu tak baek untuk kesehatan, banyak keburukan. Aku tak nafikan perokok lebih arif dan mengetahui betape buruknye akibat merokok berbanding insan2 yang tak merokok itu sendiri!!

Tapi Kenape Still Merokok???
Ok, neh ceritenye. Dalam buruk2 tabiat merokok tuh, disebaliknye terdapat 1001 kebaikan perangai2 perokok neh terutame dari aspek pemikiran dorang. Kenape? Sebab dorang belaja kebaikan neh dari ROKOK itu sendiri. Plek kan? Camne rokok yang buruk tuh buleh mendatangkan kebaikan dan membentuk pemikiran?

Bagi semue perokok, dorang neh ade etika2 dan peraturan merokok yang terbentuk secare tak sengaje dan sekaligus membentuk minda. Bagi kebanyakan perokok, korang tengoklah kalu deorang lepak2 kat kedai mane2 pon, dorang akn letakkan segale jenis rokok yang dorang ade beserte lighter kat atas meje.

Kenape?

(Credit to http://terbakor.com)


#1 Perokok neh murah hati dan tak lokek berkongsi (tak kedekut)
Tak dinafikan tak semue perokok tuh kaye. Ade gak yang sengkek duit. Tapi bile dengan kawan2, rokok tak menjadi masalah. Bekalan senantiase ade. Sebab ape? Sume perokok akn ade rokok masing2 dan akn ade atas meje (kalau lepak2 la). Macam2 jenis, yg murah, yg mahal, yg gulung, yang kotak. Macam2. Jarang ade perokok yang kedekut. Kalau orang mintak rokok dorang, takde hal, dengan rele hati je perokok neh akan bagi. Sebab ape? Sebab kitorang berpegang pade prinsip "susah senang bersame". Hari neh kau takde rokok, kau pow aku, tapi mungkin sok luse aku plak takde rokok, so aku pow ko plak. Dan begitu lah seterusnye. Betape murah hati nye insan bergelar perokok itu.

#2 Kunci persahabatan
Dengan hanye sebatang rokok, persahabatan buleh terjalin. kadang2 dengan hanye satu lighter atau sebatang mancis, persahabatn antare perokok tu buleh terjalin. Menarik bukan? Yup. Saat takde rokok, perokok2 bisenye mengepow rakan2 even orang yg die tak kenal. Tapi, bile dah dapat pow, biasenye perokok akn merokok bersame2. Dalam proses merokok yang biasenye mengambil mase 10 minit, antare perokok neh dorang buleh bersembang dan berkenal kenalan. Make dengan mudahnye terjalinlah satu persahabatan. Percaye atau tak, tak pernah lagi ade kes orang gaduh sebab rokok!!

#3 Saling membantu
Kalau dah betol2 time sengkek, perokok2 neh biasenye takde masalah berkongsi duit untuk membeli sekotak rokok ataupun sebatang rokok untuk dikongsi bersame2 dengan rakan2 perokok yang lain. Betape kukuhnye ukhwah yang terjalin antare perokok. Sungguh mulie... Sob3~, terharu....

#4 Penyabar
Perokok merupekan insan yang penyabar. Bile dorang betol2 takde duit untuk membeli rokok, dorang buleh terus bersabar menahan nafsu merokok. Takde masalah. Sifat sabar yang dibentuk mematangkan pemikiran perokok yang rate2nye tidak panas baran, dan sentiase bersikap cool!!!

#5 Mahir mengurus kewangan
Sebagaimane yang kite sedie maklum, harge rokok dipasaran (yang ori la, bukan seludup) agak mahal. Harge antare RM7 ke RM20 sekotak (20 batang)!! kalau bandingkan 10 tahun lepas, harge rokok 3 kali gande lebih murah. Tapi pernah tak korang denga kes perokok2 buat demonstrasi jalanan sebab kenaikan herge rokok? Pernah tak? Tak pernah la. Sebab ape? Sebab perokok2 neh pandai menguruskan kewangan dorang sendiri. Kalau gaji 1.5K, 2K, 3K 10K skali pon, takde masalah bagi dorang untuk mendapatkan rokok. Sebab ape? Sebab dorang pandai shift keutamaan dalam perbelanjaan. kalau rokok mahal, maksudnye dorang akan melebihkan sedikit perbelanjaan pade rokok dan mengurangkan pembaziran pade bende2 laen contohnye makan2 mewah, ataupon shopping melampau.

Tapi aku tak nafikan la rokok tuh buleh membawak maut. Btw, ape yang tulis hari neh just sebagai hiburan, bende yang aku nmpak sebagai perokok tegar selame hampir 9 tahun. memang nampak cam mengarut kan? Tapi ade kebenaran disebalik ape yang aku tulis... hehe. Aku bukan nak back up perokok, aku pon ade rase nak berenti. Tapi bialah mase menentukan segalenye. InsyaAllah, aku akn berenti satu hari nanti.

ps: Ade gak yang gatal tangan gi publish ape yang aku tulis neh nanti, tak pasal2 aku kene label macam2 karang... haha. Takpe, at least aku tak nyorok2 isap rokok, aku dah dapat lesen besa seawal umo 17 tahun...!!! hehe... ^_^

2 comments:

  1. aku setuju...ape yg ko ckp kat atas. becoz aq nengok kat ayah aq memang ade sume ciri2 di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha!! ade geng,.. nak sep2 ngn ayah ko la yaya... haha

      Delete