Thursday, February 16, 2012

::Kembara Selatan Johor

Assalamualaikum w.b.t.



Aku tak nafikan aku nih jenis suke berjalan, merayau, melepak dan menghabiskan mase dengan menghayati keindahan alam (ceeewah). Disebabkan aku sekarang tengah belaja dekat UTM dan dah masuk tahun ke 4 aku berade kat Johor nih, aku nak g terjah saki baki tempat yang aku belom pegi.



Paling latest aku g mase 14 Februari yang lepas, jelajah selatan Johor bermula di UTM ke tempat paling selatan tanah besar asia yang terletak dekat Tanjung Piai. Kat sinilah pertemuan antare dua selat, Selat Melake dan Selat Johor (Tebrau). Satu tempat yang aku memang nak sangat2 pergi dan Alhamdulillah, sampai jugak aku kesane. Sape yang belom pernah pergi, g la beb, bagi aku best sebab aku suke tempat2 yang boleh bagi nampak kawasan yang luas. Dari sane gak korang boleh nampak singapore dan kapal2 yang banyak untuk tunggu turn nak masuk pelabuhan Tanjung Pelepas.

Sambung perjalanan aku singgah makan kat bandar Pontian sambil menyaksikan matehari terbenam. Pastu kitorang teruskan perjalanan ke Felda Sening, Kota Tinggi untuk melawat rumah keluarge kawan aku. Memang dah lame aku kate aku nak g sane, tapi tak sempat2. Dah ade mase, alang2 bergerak, aku terus g.

Dah sampai Felda sening, lepak2 rumah kawan aku, Taufik Lehat kejap pastu terus ke lokasi seerusnye, Batu Layar. Pantai die lawa, bersih tapi ade flag merah, sebagai tande amaran, bahaye untuk mandi kat pantai tuh. Tapi gi mati la, aku bukan datang nak g mandi. Aku datang nak g tengok matehari terbit. So kitorang pasang khemah sane, lepak2 satu malam. Takde orang kat kawasan tuh, so yang khemah mase malam tuh kitorang jela...haha

Pape pon, nih aku share beberape keping gambo aku mase jelajah selatan Johor, satu perjalanan tanpe perancangan, sebab tu la aku, budak keras kepale, gerak ikut care sendiri. Kalau aku rase aku nak buat, aku buat takde sape2 boleh halang.


















Perjalanan merentas selatan Johor dari A: Tanjung Piai ke C: Pantai Batu Layar

ps: next target will be around Mersing... banyak kawasan kat sane aku lom pegi, InsyaAllah, kalau ade kesempatan nanti, sampai lah aku ke sane...

No comments:

Post a Comment